7p

Nem mintha sok közünk volna a hálaadáshoz, azaz a Thanksgiving Day-hez, amely az egyik legrégibb és tipikusan észak-amerikai ünnep, és amely idén november 28-ra esik. De a pulyka nálunk is év végén jut főszerephez, ha nem is novemberben és nem is mindig egészben sütve. Ennek a szárnyasnak a hazai termeléséről és forgalmazásáról beszélgettünk Dr. Csorbai Attilával, a Magyar Baromfi Termék Tanács elnök-igazgatójával, a Magyar Pulykaszövetség titkárával.

Mit tud tenni e szakmai szervezet a pulykahús-fogyasztás növeléséért? Hiszen hétközben alig lehet kapni a diszkontokban, kivéve a pulykamellet, de azt minden háziasszony ősidők óta rántva teszi az asztalra, pedig talán lehetne belőle fantáziadúsabb fogásokat is készíteni.

A pulykahús-fogyasztás növekedése vagy csökkenése számos gazdasági és társadalmi tényező együttes hatásától függ. Ezek között kell említeni többek között a fizetőképes kereslet meglétét, az áruházláncok kereskedelmi, beszerzési és árazási gyakorlatát, a fogyasztói ízlésben bekövetkező és változó trendeket, a piaci aktuális szabályozási gyakorlatot, az élelmiszerbiztonsági követelményeket, az importáruk jelenlétét, az ágazat versenyképességét és még számos olyan tényezőt, amelyek mind-mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a vásárlók számára hol és milyen pulykahús kapható.

A Hálaadás főszereplője
A Hálaadás főszereplője
Fotó: Depositphotos

A Magyar Pulykaszövetség regisztrált tagjai mind ellenőrzött körülmények között, a legszigorúbb élelmiszerbiztonsági szabályoknak megfelelő működés révén termelik és forgalmazzák fogyasztóiknak a pulykahúst. Ezek többsége védjegyes termék, ami a fogyasztó számára egyet jelent a biztonsággal és a minőséggel. Mi arra buzdítjuk a vásárlókat, hogy ilyet vásároljanak. Az, hogy a termékeket hol lehet kapni, elsősorban kereskedelmi kérdés, amely nagy mértékben az áruházláncokon múlik. A termékpalettát a kiskereskedők is alakítják, attól függően, mit akarnak és tudnak eladni, de főleg a kereslet.

Hiába szeretnék védjegyes pulykahúst venni, ha a piaci hentesnek fogalma sincs honnan származik az áru…Pedig, ahogy valahol olvastam, a pulykahús egészséges.

Igyekszünk online felületeken és közösségi platformokon egyaránt megismertetni a fogyasztókkal e húsféle gasztronómiai értékeit és táplálkozásbiológiai előnyeit. Ezeken a felületeken ötletekkel és receptekkel is szolgálunk. A termék magyarországi marketing-kommunikációját főleg a gyártók alakítják. Utóbbiak körében a legjelentősebb a piac több mint 50 százalékát uraló Gallicoop Zrt. A szövetség minden évben, a fő értékesítési időszakokhoz időzítve, kampányt folytat, szakmai konferenciát szervez, valamint a szeretemapulykat.blog.hu oldalakon keresztül szintén ötleteket ad a felhasználáshoz.

Régen lehetett kapni szinte mindenütt füstölt fél, alsó vagy felső pulykacombot, ami épp elég volt egy vacsorára, körettel, salátával két személynek. Most sehol sem látjuk. A hűtött pulykaszárny még néhol előfordul, de egész pulykacomb sehol nincs a szupermarketekben.

Korábban valóban létezett nagy porciójú, több adagot kitevő kiszerelésben pulykahús, de a fogyasztói igények a kisebb kiszerelésű termékek irányába mozdultak. Ezzel párhuzamosan megnőtt az igény a félkész, könnyen és gyorsan elkészíthető termékek felé, mint a húsgolyó, a töltött pulykahúsok, egyéb fagyasztott termékek. Jelentősen szélesedett a virsli és más felvágottak termékpalettája. Az Ön által említett egész pulykacomb nagyobb kiszerelésű, ezért drágább, amire a mai gazdasági helyzetben nincs akkora kereslet. 

Szóljunk a kereskedelem mellett a tenyésztésről is: hányan foglalkoznak ma ezzel itthon, és melyek az ágazat legfőbb gondjai, örömei?

Magyarország a világ pulykahústermelésében csekély szerepet játszik: éves szinten 7-7,5 millió darabos élőállat előállításával, 5-5,5 millió darabos pulyka vágásával nem tartozik a jelentős szereplők közé. A Magyar Pulykaszövetség tagsági létszáma tavaly és idén is kétszáz körül alakul, a tenyésztőhelyek száma 269. Örömre adhatnak okot az agrárium fejlesztését célzó kormányzati intézkedések és fejlesztési támogatások, mint az állattartó telepek korszerűsítése, élelmiszeripari beruházások segítése. A gondok közül kiemelhetjük a madárinfluenza által okozott közvetlen károkat, valamint a járvány közvetett károkozását, amely hatósági telepítési és értékesítési korlátozásokban nyilvánul meg. Úgy gondoljuk, ennek megoldása lesz az ágazat egyik legkomolyabb jövőbeni kihívása.

Az USA-ban a nemzeti identitás része

Még partra sem értek az európaiak, máris ünnepeltek, méghozzá a hagyományok szerint 1621-ben, a  Mayflower  fedélzetén. Az életben maradásnak örvendtek akkor: az előző évben Plymouth-hoz  érkező, az Újvilágba az európai vallásüldözések elől menekült telepesek mintegy fele a hideg, az éhezés és az idegen, mostoha környezet áldozata lett az első télen. Hivatalosan George Washington  hirdetett először ilyen nemzeti ünnepnapot, 1789 -ben. Rendszeressé  Abraham Lincoln  1863 -as proklamációja után vált. A hálaadási hagyományok egyes részletei csupán az 1890-es és  1900-as évek  elején alakultak ki, mikor az amerikaiakat megosztó  polgárháború  sebeinek begyógyítása és a nagyszámú
bevándorló asszimilációjának megkönnyítése érdekében, az amerikaiak igyekeztek megteremteni egységes nemzeti identitásukat. Az USA-ban mindig november negyedik csütörtökjén tartják, míg Kanadában október második hétfőjén. Egyesek – főleg az őslakos indiánok, már akik megmaradtak – véleménye szerint a Thanksgiving Day a gyarmatosítók általi hódítások és a bennszülöttek felett aratott győzelmeik ünnepléséhez is kapcsolható. Az 1970-es évek óta hálaadáskor az indián áldozatok emlékére a bennszülöttek és a velük szimpatizáló aktivisták minden évben Nemzeti Gyásznapot tartanak. Újabban Turkey D-nak, azaz T-Daynek is nevezik. Az újkori amerikai történelem egyik hagyománya, hogy – talán vezeklésül a sokmillió leölt állat miatt – az USA elnöke egy pulykának mindig megkegyelmez. (Ez a szokás több amerikai filmben is fellelhető, legutóbb például a Red, White and Royal Blue című világsikerű romkomban.)
A hazánkban élő külföldiek és az ide látogató turisták szívesen rendelnek az étlapról pulykát, bár a magyar receptek alapján készült fogásokban aligha ismernék fel kedvenc madarukat.

Van, akinek a pulykaszárnyból főzött leves is luxus

A pulyka a szakemberek szerint nagyon érzékeny állat, sokkal több oxigén kell neki, nagyobb
életteret igényel, és termetéből eredendően több tápot is fogyaszt, mint a csirke. Időközben az
is kezd egyre fontosabb lenni, hogy ez húsféle felelős állattartásból származzon. Érdekes
aspektus, hogy a szakemberek szerint a pulyka kétféle hús keveréke, azaz fehéré és vörösé is,
ráadásul kis karbonlábnyommal tenyészthető, és a szárnyasok közül a testarányaihoz képest a
legjobb húskihozatallal rendelkezik.

A magasabb tartási költség csak az egyik oka a pulykahús áremelkedésének, a többi itt is
természetesen a rezsiből és a munkabérekből következik. Márpedig, mint tudjuk, a magyar
piac nagyon árérzékeny. Sokaknak a pulykaszárnyból készült leves is luxus, hiszen még az
aprólék ára se két fillér. De talán karácsonyra a pulykamell még belefér az ünnepi
költségvetésbe. Néhány hentessel beszéltünk, akik szerint változatlanul ez a legkeresettebb
pulykahús féle karácsony előtt Magyarországon.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!