Estée Lauder, a szépségipar nagyasszonya, a kozmetikai királynő életének jelentős részét misztikus homály övezi, így meglehetősen kevés a pontos információ róla.
102 éve New Yorkban, Quuensben született Josephine Esther Mentzer. Édesanyja egy francia katolikus családból származott, magyar zsidő felmenőkkel, édesapja pedig csehszlovák volt. A szüleiről a róla megjelent életrajzi könyvben így fogalmazott édesanyjáról: "„igazi magyar szépség, anyja egy francia katolikus, apja pedig egy magyar zsidó volt ... Egy elegáns, jól öltözött monarchista Európából, aki miután új országba költözött, továbbra is kesztyűben, sétapálcával járkált vasárnaponként”.
Lauder a legelső munkatapasztalatait az édesapja vaskereskedésében szerezte, ahol eladóként dolgozott. A legelső termékét 1924-ben kezdte árulni, mely a vegyész nagybátyja, John Schotz által kifejlesztett bőrápoló krém volt. Lauder ekkoriban nagy fantáziát látott a különféle krémek árusításában, ám a felkeresett reklámügynökségek nem így voltak ezzel. 1930-ban azonban összeházasodott Joseph Lauterrel, akinek a nevét később Lauderre is változtatták. A férfi nemcsak az életben, de az üzletben is igazi társa volt. Az általa összeszedett 50 ezer dollárnak köszönhetően Lauder mintacsomagokat állított össze, melyeket postán küldözgetett szét a háziasszonyoknak, kozmetikai bemutatókat szervezett, és nagyáruházakban is házalt a termékeivel.
A végsőkig elkötelezett asszony
Egyik alkalommal azonban rámosolygott a szerencse, hiszen az egyik legnagyobb New York-i áruház, a Saks tulajdonosának lánya Lauder krémével tudta eltüntetni a pattanásait. A papa annyira hálás volt, hogy az áruházban egy külön pultot adott Lauder termékeinek. Ez pedig elvezetett az Estée Lauder vállalat 1946-os megalapításához is, melynek során Lauder makacsul tartotta magát az elképzeléséhez. Bár mindenki a nyilvános társasági formát javasolta neki, ő családi kézben akarta tartani a vállalkozást egyedül a saját értékesítési és marketing tudására, tehetségére alapozva. Hamarosan újabb vezető áruházakkal szerződött le, 1960-ban pedig a londoni Harrods áruház jóvoltából a nemzetközi piacra lépett a termékeivel. A hatvanas évek végére a vállalat becsült bevételeinek nagysága elérte a 40 millió dollárt 4 milliós profittal, ami elsősorban a Clinique márka bevezetésének volt köszönhető.
Estée Lauder nemcsak az üzleti sikereket és annak örökségét hagyta maga után, de olyan szépségápolási kultúrát és vevőszolgálatot alakított ki, melyek végérvényesen megváltoztatták a kozmetikaipart. Elhivatottságát bizonyítja, hogy a szépségtanácsadóit saját maga tanította ki, és ugyanígy járt el az új üzletek alkalmazottaival is. Ő volt az is, aki feltalálta a termékmintákat, és neki köszönhetjük a termékajándékokat is, vagyis amikor a vásárolt termék mellé ingyen kapunk egy másik terméket. Gondosságát tükrözi, hogy a márka csomagolásáért is saját maga volt felelős, a jellegzetes kék színnek pedig egyszerű magyarázata volt: ez feltehetően minden fürdőszobába illik. Lauder 1972-ben a cég igazgatótanácsának elnöke lett, így a fia, Leonard került az igazgatói székbe. Nagyjából egy évtizeddel később a cég irányításából teljesen kivonult az üzletasszony és 2004-es haláláig a vállalat tiszteletbeli Alapító Elnöki posztját töltötte be.
Számos szakmai és szakmán kívüli szervezet is díjjal ismerte el az Estée Lauder érdemeit. A francia kormány Becsültrendet, Párizs városa a legrangosabb kitüntetéssel, a Medaille de Vermeil de la Ville de Paris-val tüntette ki a szépségipar nagyasszonyát. Az Amerikai Üzletasszonyok Társasága 1967-ben az Egyesült Államok 10 legbefolyásosabb üzletasszonyának egyikévé választotta, a Cosmetic Executive Women életműdíjat adományozott Estée Laudernek, az amerikai parfümkészítők társasága pedig 1994-ben "Élő Legenda" díjat adott át neki.
Az Estée Lauder mára a világ egyik vezető bőrápolási, dekorkozmetikai, parfüm és hajápoló termékeket gyártó és forgalmazó vállalata, melynek több mint 9000 termékét a világ 130 országában értékesítik.
mfor.hu