120 évvel ezelőtt az átadáskor gőzmozdonyok vontatták a szerelvényeket a Déli pályaudvartól a Bem József utcán és a Duna-parton át Óbudára, a budai körvasút megépítését az óbudai malmok, üzemek tulajdonosai kezdeményezték. Többek között az óbudai Gázgyár, a Szeszgyár, illetve a Hajógyári-szigeten lévő üzemek használták a vonalat. A megnyitáskor eredetileg a Grünwald és Társa Szeszgyárig tartottak a sínek, ez egy 6 kilométeres szakasz volt. Filatorigát állomás és a jobbparti körvasút közötti viszonylag rövid összekötővágány 1895-ben épült ki a mai Bogdáni út Duna és Szentendrei út közötti szakaszán. Az összekötővágány átadásával, valamint a jobbparti körvasút budai szakaszának igénybevételével a helyiérdekű vasút szerelvényei az akkoriban komoly tömegközlekedési csomópontnak számító Pálffy térig (a mai Bem József térig) közlekedhettek.
A gőzösök füstje,a teherkocsik zaja azonban kezdettől fogva zavarta a budai polgárokat, akik azonnal tiltakoztak a vasút ellen. Eredményesen lobbiztak, így nem sokáig kellett elszenvedniük a kellemetlenségeket, hiszen 1896-ra megépült az Újpesti vasúti összekötő híd, így a gyárak teherforgalmát jórészt erre terelték át. A második világháború, a budapesti hidak elpusztítása után egy időre újra éledt az óbudai - margitkörúti vasút, a szükségforgalom azonban 1950-ben, az Árpád-híd elkészültével, végleg megszűnt. 1972-ben a Margit-hídi HÉV-végállomás átépítésével a kapcsolat kettészakadt, de a déli részén a Déli pályaudvar és a Margit körúti Ganz Villamossági Gyár között még az 1990-es évek közepéig fennmaradt a teherforgalom.
A budai körvasúttal egyidőben készült el a Duna bal partján a pesti körvasút, mely a Rákospalota-Újpest–(Budapest Angyalföld és Rákosrendező felőli becsatlakozással)–Rákosszentmihály–(Rákos felőli becsatlakozással)–Kőbánya felső–Budapest Ferencváros–Soroksári út teherpályaudvar vonalat foglalta magába. A köznyelvben a körvasút kifejezést ennek egy szakaszára, a Rákosrendező és Kőbánya felső közti pályára használták.
A jobb- és balparti körvasút az Újpesti vasúti hídon és az Összekötő vasúti hídon keresztül van összekötve. 1943-ban vágánykapcsolat épült a mai Petőfi hídon keresztül (akkor Horthy Miklós-híd), hogy az Összekötő vasúti híd bombázása esetén a forgalom kerülőúton biztosítható legyen. 1950 és 1955 között kapcsolatban állt a két hálózat a mai Árpád hídon keresztül is (akkor Sztálin-híd), mivel az Újpesti vasúti híd újjáépítése előtt ideiglenes megoldásként a vizafogói vonal és az Árpád híd villamosvágányainak felhasználásával teremtettek vasúti kapcsolatot a budai oldallal. 1945-1950 között pedig a Déli pályaudvar felé közlekedtek a budai oldal tehervonatai.
mfor.hu