5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Budapesten 1881. május 11-én született Kármán Tódor, teljes nevén Szőllőskislaki Kármán Tódor gépészmérnök, fizikus, alkalmazott matematikus, akit az amerikai légierő védőszentjének is becéznek. Mesél a múlt az mfor.hu-n.

Kármán Tódort a szuperszonikus légi közlekedés atyjaként, valamint a rakétatechnológia és hiperszonikus űrhajózás egyik úttörőjeként is ismerik. Édesapja Kármán Mór, a budapesti Tudományegyetem professzora volt, akit Eötvös József miniszter egy felvilágosult szellemű gimnázium megszervezésével bízott meg. A munkát sikerrel véghez is vitte, és a fia, Tódor már ebben az oktatási intézményben nevelkedett; az egykori Mintagimnázium ma a Trefort Gimnázium néven működik. Mivel az édesapja ezzel a munkájával a császár elismerését is kivívta, rábízta Albrecht főherceg nevelését és nemesi címet adományozott neki, amit Tódor is szívesen használt. Ennek köszönhető a Szőllőskislaki előnév.

Tódor különleges tehetsége már egész kicsi korában megmutatkozott, hiszen hatévesen 5-6 jegyű számsorokat is fejben tudott tartani, a gimnáziumban pedig 1897-ben az Eötvös-versenyt is megnyerte matematikából, ami az ország legjobb tanulójának jár. Tanulmányait ezután a budapesti Műegyemeten végezte, a diploma megszerzése után pedig a szelepek csattogását vizsgálta első kutatási témaként, melyre végül matematikai megoldást talált. Egyébként a műszaki problémák matematikai modellezése és megközelítése az egész munkásságára jellemző volt.

A következő években Göttingenbe került egy ösztöndíjnak köszönhetően, majd a doktori disszertáció befejezése után Párizsban hallgatta Marie Curie előadásait. Az itt töltött idő alatt lelkesedett fel a repüléselmélet iránt. Hazatérése után pedig Selmecbányán lett a Bányamérnöki Egyetem alkalmazott mechanika professzora, de ezt a pozíciót nem sokáig töltötte be, hiszen egy év múlva, 1913-ban elfogadta az Aacheni Egyetem meghívását és itt hozzáfogott a repüléstudományi intézet megszervezéséhez, és egy szélcsatorna építéséhez. 

A Wikipedia szerint az első világháború kitörésével 1914-ben az Osztrák-Magyar hadseregbe hívták be. Idejét nagyrészt a Bécs melletti Aerodinamikai Laboratóriumban töltötte, ahol késedelem nélkül egy repülőfejlesztési kísérleti laboratóriumot rendezett be szélcsatornával. Itt Petróczy István, Zurovetz Vilmos és Asboth Oszkár közreműködésével együtt egy a helikopter elvein épült, de csak egy helyben lebegő kötött tüzérségi megfigyelőeszközt terveztek, építettek és üzemeltettek, amit később PKZ néven szabadalmaztattak.

Kármán Tódor a sugárhajtásról tart előadást

A szerkezet súlya 650 kilogramm volt, 2-2 190 lóerős Austro-Daimler elektromotor segítette a felemelkedését, melyek 195 kW-os energiaszükségleteit közvetlen földi kábelösszeköttetéssel oldották meg. Az első 4 sikeres tesztrepülés -jobban mondva emelkedés- 1918 márciusában volt. Azonban a kísérletek folytatását a motor leégése miatt fel kellett függeszteni.

Siker siker után

Innentől kezdve a kutatásai elsősorban a turbulencia jelenségére irányult, a problémák matematikai megközelítése pedig elismerést hozott neki. 1929-ben a Kaliforniai Műegyetem meghívta őt a Guggenheim Repüléstudományi Laboratórium megszervezésére és vezetésére, ezért Pasadenába költözött. Itt ismerte fel, hogy a kutatásai támogatására a katonaságnál van meg a megfelelő szervezettség és anyagi háttér. A kiváló kapcsolatainak köszönhetően a hangsebesség feletti repüléssel és rakétatechnikával foglalkozhatott. 1936-ban rakétakutató csoportot szervezett. 1939 második felében pedig hivatalosan is megkezdődtek az úgynevezett JATO (Jet-Assisted Takeoff = sugárhajtással segített felszállás) program elméleti és gyakorlati munkálatai. A programot elsőként szilárd hajtóanyagú startrakéta kifejlesztésével kezdték. A munka 1941 augusztusára már eredménnyel is járt, hiszen az első repülési kísérletek bebizonyították, hogy a JATO-rakétákkal ellátott repülőgép nekifutási úthossza több mint 50 százalékkal csökkent. Kármán néhány közeli munkatársával, mindenekelőtt Frank Malinával, rakétatechnikai vállalkozóvá vált, mivel 1942 márciusában megalapították a rakétafejlesztésre és -gyártásra szakosodott Aerojet Engineering Corporation elnevezésű vállalatot, amely az 1960-as évek elejére Aerojet-General Corporation névvel a világ egyik legnagyobb rakéta- és rakétahajtómű-üzemévé vált.

Megalakulása után a NATO Párizsban "Aeronautikai Kutatási-Fejlesztési Tanácsadó Bizottságot" hozott létre 1952-ben, amelynek Kármán Tódor lett a vezetője. Munkássága elismeréseképpen 1956-ban megkapta a Szabadság Díjat, a legmagasabb amerikai polgári kitüntetést. 1962-ben a Magyar Tudományos Akadémia meghívására hazalátogatott, és megkapta a Magyar Asztronautikai Szövetség díját is.

1963. május 3-án halt meg Aachenben, gyógyfürdőzés közben. Az Amerikai Légierő Los Angelesbe szállította koporsóját, a Hollywoodi Memorial Temetőben temették el. A Holdon és a Marson egy-egy kráter őrzi nevét. 1992-ben arcképével és örvényeivel bélyeget adtak ki Magyarországon.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!