2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

1877. október 28-án nyitották meg a budapesti Nyugati pályaudvar jelenlegi épületét, melynek átfogó felújítása régóta esedékes lenne. A pályaudvar 1891-től viseli a Nyugati nevet, azonban az nem a földrajzi fekvésére utal. A Mesél a múlt című sorozatunk ezúttal Budapest egyik legrégebbi fejpályaudvarával foglalkozik.

A mai Nyugati pályaudvar közelében állt először a Pesti indóház, melyet eleinte csak Budapest megállóhelynek neveztek. Innen indult 1846-ban a Pest és Vác közötti vasútvonal, mely Magyarország első vasútja volt. A ma már a belváros részévé vált Nyugati akkor a város szélén helyezkedett el, az 1871-ben egyesített fővárosban azonban már központi helyre került. Többek között ez indokolta, hogy a korábbi indóház helyére egy impozánsabb pályaudvart építsenek. Az építkezés kezdetekor a legfontosabb feladat a régi állomás lebontása volt, hiszen az éppen a készülő Nagykörút nyomvonalán helyezkedett el.

A mai épület 1874 és 1877 között készült el az osztrák August de Serres és a francia Gustav Eiffel tervei alapján. Utóbbi építész később a párizsi Eiffel-toronnyal vált világhírűvé. A pályaudvar vasszerkezete a maga korában technikai bravúrnak számított. Eiffel szerepvállalása egyébként vélhetőleg annak is volt köszönhető, hogy az építtető Osztrák-Magyar Államvasút Társaság akkor még francia érdekeltség volt, majd 1891-ben államosították. A két építész egyébként pályázaton nyerte el a tervezési jogot.

1891-ben nevezték át az állomást Nyugati pályaudvarra, ugyanakkor kapta mai nevét a Keleti pályaudvar is. A nevek azonban nem a földrajzi elhelyezkedést jelölik, hanem az építkezést finanszírozó társaságra utal.

Jelentősebb rekonstrukció a századik évforduló után, 1977-79 között kezdődött utoljára az épületen, majd 1981-ben a hármas metró is elérte a mai Nyugati teret. A felújítás végül 1988-ban fejeződött csak be. A metró építésekor bontották le a pályaudvar melletti szállodát, melyet a köznyelvben csak Westendnek hívtak, melyről az 1999-ben megnyílt Westend City Center bevásárlóközpont kapta a nevét. 1998-ban megújult a Nyugati pályaudvar Nagykörút felőli homlokzata, azóta viszont semmilyen felújítást nem végeztek az épületen, így mostanra több helyen omladozik és beázik a csarnok. A pályaudvaron ma 17 vágány működik, a csarnok hossza 146 méter, szélessége 42 méter, legnagyobb magassága pedig 25 méter.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!