3p

1863. január 10-én vehették birtokba az utasok is az egy nappal korábban megnyílt földalattit Londonban, mely a világon az elsőnek számított. Az mfor.hu Mesél a múlt című rovata ezúttal "A Cső"-ről emlékezik meg.

Legelőször London városának és a végállomások összekötésének a gondolata 1830-ban született meg. Charles Pearson ügyvéd fejében született meg először az a terv, hogy létre kellene hozni egy központi pályaudvart, amit az egyes vasúttársaságok közösen üzemeltethetnek, és egy alagúton lehet megközelíteni. Ez utóbbi azért is volt fontos, mert a szigorú városatyák nem engedték be a városba a vasúttársaságokat, miközben több százezer ember közlekedett ilyen módon a város irányába a munka miatt, és mivel a pályaudvarok a város külterületén helyezkedtek el, az emberek gyalog, szekérrel, vagy ki hogy tudott, jutott el a munkahelyére. Az említett ötlet így a munkások szociális helyzetén is javított volna.

Építik a londoni metrót

Az ötletet azonban a a parlament többször is elutasította, viszont Pearson nem adta fel. Némi módosítás, sok kilincselés után végül összeállt egy olyan terv, melyet a parlament 1854-ben elfogadott. Pontosabban ekkor egy földalatti vasútvonal építését kezdeményező törvényt fogadtak el - a vonal a Paddington pályaudvar és a Farringdon Street között a King's Cross pályaudvar érintésével jött létre. A projekt és a földalatti ekkor a Metropolitan Railway nevet kapta.

A munkát azonban nehezítette az évekig tartó pénztelenség, ám Pearson közbenjárása és lobbija révén 1860-ban májusában elkezdődhetett az építkezés. A munkát vezető főmérnök John Fowler volt. Pearson egyébként bár soha nem vett részt közvetlenül a Metropolitan Railway működtetésében, mégis neki tulajdonítják annak megszületését, mint aki elsőként megálmodta a koncepciót. A projekt megszületését viszont sajnos már nem élhette meg, hiszen még az építkezés befejezése előtt meghalt.

"Gentlemen! Forward!"

1863. január 10-én a Metropolitan Railway megnyílt az utazóközönség előtt. Néhány hónap leforgása alatt a naponta szállított utasok száma elérte a 26 000 főt. Az állomásokat pompázatosan igényessé alakították, bár a kocsikon nem voltak ablakok, mert a tervezők meg akarták óvni az utasokat az elsuhanó kopár alagút falának látványától. Attól is féltek, hogy az utazók pánikba eshetnek, ha tudatára ébrednek, hogy mekkora sebességgel közlekednek a szerelvények.

Történelmi ereklye

Az eredeti alagutakat egyébként az úgynevezett „cut-and-cover” módszerrel építették (a felszíni talaj kiásását követően a keletkezett vájatot befedték, mint a budapesti Millenniumi Földalatti esetén is). Ez a módszer azonban nagy felfordulást okozott, hiszen a vonal mentén álló felszíni épületeket le kellett bontani. Az első vonatok gőzmozdony vontatásúak voltak, ami megkövetelte a hatékony szellőzést (füstelvezetés) a felszín felé. A vonal bizonyos pontjain kialakított szellőzőnyílások lehetővé tették a nagy teljesítményű ventilátoroknak, hogy az alagútból kifújt füstöt a felszínre juttassák, helyére pedig friss levegőt pumpáljanak. Egy ilyen szellőzőnyílás áll ma a Leinster Gardens utca 22. szám (W2, Bayswater negyed) alatt. Hogy az utca megőrizze a patinás jellegét, egy másfél méter vastag beton homlokzatot kapott a szellőzőnyílás, amely ránézésre egy átlagos utcabeli ház (az ablakokat szürkére festették, a főbejárat pedig csak álca).

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!