2p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

1848. augusztus 12-én hunyt el George Stephenson, akit a gőzmozdony atyjának tartanak. Fejlesztését azonban nem fogadták kitörő örömmel, sokan féltek a vasszörnyetegtől. Mesél a múlt az mfor.hu-n.

George Stephenson

George Stephenson 1781-ben született az angliai Derbyshire-ban. Édesapja bányász volt, és amikor dolgozott, a fia George a vizet kiszivattyúzó gőzgépet kezelte. Stephenson gyerekkorát a gőzmasina mellett töltötte, így megismerte működését, és felépítését.

Kicsivel idősebben már bányászként kísérletezett, és megalkotta a biztonságos bányalámpát. Ezután olyan járművön kezdett dolgozni, ami gőzhajtású, és öntött pályán képes a teherszállításra. Fejlesztései és találmányai a bányász életét hívatott könnyíteni, akik nehéz sorát saját bőrén tapasztalt meg.

1815-ben bemutatta az igen kezdetleges Blüchert, aminek a korábbiakkal ellentétben peremes kerekei voltak, így stabilan a sínpályán tudott maradni. Mindössze 4 kilométer per órás sebességgel haladt, de 30 tonna terhet volt képes elvontatni. Ez a tulajdonsága győzte meg a bányatulajdonosokat, hogy igenis megéri befektetni az akkor a jövő technológiájának tartott ismeretlen és félelmetes vasútba.

Blücher, az első

Joggal féltek a mozdonyoktól, hiszen félelmetes és óriási alakja volt a ló nélküli szállító eszköznek. Ezen felül füstöt okádott és a gyomrában óriási tűz égett. Nem csoda, hogy sokan az ördög szekerének tartották.

Az első élesben használt Stephenson-mozdonyt Locomotionnak - magától mozgó - hívták, és a debütálásán a Stockton-Darlington 40 kilométeres vonalát tette meg 38 kocsival és 600 fővel maga mögött. A mozdonyt akkor még nem csak szénnel, hanem még búzával is fűtötték.

Locomotion

Stephenson a Rakéta (Rocket) nevű mozdonyát már fiával, az 1803-ban született Roberttel építette a Lanchashire mozdonyverseny számára 1829-ben (a verseny már az ipari forradalom hozta roham léptékű fejlődés egyik hozománya volt.) A győztes mozdony lehetett a Liverpool Manchester Railway vállalat mozdonytípusa. Ez pedig Stephenson Rocket-je lett, mivel a többi mozdonnyal ellentétben sokkal fejlettebb, gyorsabb volt, hiszen 34 kilométer per órás sebességgel is képes volt közlekedni. . Stephenson igazi innovátora volt a gőzhajtásnak.

Rocket replika

George Stephenson 1848-ban, 165 éve hunyt el, de az emlékét megörökítő szobra a budapesti Keleti pályaudvar homlokzatáról tekint le ránk.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!