George Stephenson 1781-ben született az angliai Derbyshire-ban. Édesapja bányász volt, és amikor dolgozott, a fia George a vizet kiszivattyúzó gőzgépet kezelte. Stephenson gyerekkorát a gőzmasina mellett töltötte, így megismerte működését, és felépítését.
Kicsivel idősebben már bányászként kísérletezett, és megalkotta a biztonságos bányalámpát. Ezután olyan járművön kezdett dolgozni, ami gőzhajtású, és öntött pályán képes a teherszállításra. Fejlesztései és találmányai a bányász életét hívatott könnyíteni, akik nehéz sorát saját bőrén tapasztalt meg.
1815-ben bemutatta az igen kezdetleges Blüchert, aminek a korábbiakkal ellentétben peremes kerekei voltak, így stabilan a sínpályán tudott maradni. Mindössze 4 kilométer per órás sebességgel haladt, de 30 tonna terhet volt képes elvontatni. Ez a tulajdonsága győzte meg a bányatulajdonosokat, hogy igenis megéri befektetni az akkor a jövő technológiájának tartott ismeretlen és félelmetes vasútba.
Joggal féltek a mozdonyoktól, hiszen félelmetes és óriási alakja volt a ló nélküli szállító eszköznek. Ezen felül füstöt okádott és a gyomrában óriási tűz égett. Nem csoda, hogy sokan az ördög szekerének tartották.
Az első élesben használt Stephenson-mozdonyt Locomotionnak - magától mozgó - hívták, és a debütálásán a Stockton-Darlington 40 kilométeres vonalát tette meg 38 kocsival és 600 fővel maga mögött. A mozdonyt akkor még nem csak szénnel, hanem még búzával is fűtötték.
Stephenson a Rakéta (Rocket) nevű mozdonyát már fiával, az 1803-ban született Roberttel építette a Lanchashire mozdonyverseny számára 1829-ben (a verseny már az ipari forradalom hozta roham léptékű fejlődés egyik hozománya volt.) A győztes mozdony lehetett a Liverpool Manchester Railway vállalat mozdonytípusa. Ez pedig Stephenson Rocket-je lett, mivel a többi mozdonnyal ellentétben sokkal fejlettebb, gyorsabb volt, hiszen 34 kilométer per órás sebességgel is képes volt közlekedni. . Stephenson igazi innovátora volt a gőzhajtásnak.
George Stephenson 1848-ban, 165 éve hunyt el, de az emlékét megörökítő szobra a budapesti Keleti pályaudvar homlokzatáról tekint le ránk.
mfor.hu