4p

Az első elküldött e-mail két egymás mellett lévő számítógép között történt meg 1971 októberében, bár a tartalmára már nem emlékszik Ray Tomlinson, akinek sikerült megvalósítani ezt a fajta kommunikációs formát.

Mint a legtöbb számítástechnikai újítás, az e-mail gyökere is a haditechnikáig vezethető vissza. Tomlinson a Bolt, Beranek és Newman (BBN) kutatási-fejlesztési cég munkatársaként dolgozott, és az 1960-as években az ARPANET katonai kommunikációs hálózat létrehozásán fáradozott, mely az Internet legkorábbi formájának tekinthető. Ekkoriban a hálózat még alig pár tucat gépet kötött össze. Ezen belül működött volna az SNDMSG nevű program, ami azt tette lehetővé, hogy ugyanazon a számítógépen a különböző felhasználók üzeneteket gyűjtsenek egymásnak. Az 1970-es évek elején már ennek továbbfejlesztésén munkálkodott; a cél a két gép közötti üzenetküldés volt.

Levelezőrendszer 6 óra alatt

Az első sikeres kézbesítés 1971. októberében sikerült neki, ami után 6 órával megalkotta az első elektronikus levelezőrendszert is. A legnagyobb fejtörést ezen belül az e-mail cím kitalálása jelentette számára. Abban biztos volt, hogy kell egy előtag, ami magát a küldőszemélyt azonosítja, illetve kell egy, ami a számítógép nevét tartalmazza, közéjük pedig szükséges egy olyan elválasztó, ami nem szám, nem is betű, és sem személy, sem pedig vállalatok nevében nem használatos. Ezért döntött végül a @ jel mellett, hiszen ez a billentyűzeteken is megtalálható volt, azt viszont nem is sejtette, hogy később az informatikai korszak egyik jelképévé fog válni. "Azt hittem, ez egy jópofa ötlet. Másra nem gondoltam" - nyilatkozta évekkel később.

A @ karakter jelentése és eredete egyébként máig vitatott, annyi azonban biztos, hogy már a 16. században is használták mértékegységként a Földközi-tengeri térségben: egy @ (arroub) 10 kilogrammnak felelt meg. A reneszánsz korban pedig egyszerre akár több ragot is jelentett.

A sikeres kézbesítés után megalkotta az első elektronikus címet, ami nem meglepő módon saját magának készült: tomlinson@bbntenexa. Mivel ekkor még domainek sem léteztek, így a cím végére nem kerülhetett sem .com, sem pedig .org jelölés. Saját bevallása szerint azonban már nem emlékszik az első üzenet tartalmára, hiszen sorozatban küldözgette a tesztüzeneteket, de vélhetően a "QWERTY" vagy a "QWERTYUIOP" karaktersor lehetett a tartalom, ami egyébként az angol billentyűzet első sorában szereplő karaktereket jelenti.

Tomlinson ma egyébként 69 éves, annak ellenére, hogy a fejlesztése meghódította az egész világot, és mára nélkülözhetetlen lett az internetes kommunikációban, nem gazdagodott meg az eset után. Sőt egy nyilatkozata arra enged következtetni, hogy ő maga sem tartja ezt az egészet olyan nagy dolognak. Ennek ellenére 2009-ben megkapta az Asturias Hercege-díjat a tudományos és kutatási tevékenyéségéért.

Ma már naponta e-mailek milliárdjait küldjük el

Széleskörben csak az 1990-es években terjedt el az e-mail, hiszen ekkor született meg a world wide web (www), ami lehetővé tette az átlagemberek számára is az internethasználatot. A Berkeley Egyetem néhány évvel későbbi kutatásában már arra mutatott rá, hogy naponta mintegy 31 milliárd e-mailt küldenek el világszerte, 2008-ra ez a szám pedig 170 milliárdra növekedett, ami azt jelenti, hogy másodpercenként 2 millió levél kerül elküldésre. A naponta küldött üzenetek számának növekedése azóta is folyamatosan gyorsul, hiszen tavaly a Pingdom, web figyelő szervezet már arról számolt be, hogy 294 milliárd elektronikus levél közvetítődik a világhálón. A levelezés térhódításával együtt megjelentek a spam üzenetek (levélszemetek) is, amelyek aránya 2010-ben az összes levél 89,1 százalékát tették ki, számuk 262 milliárd volt.

A jövő generációja már nem preferálja

A ComScore digitális trendekről szóló tanulmányából kiderült, hogy 2010-ben Amerikában összesen 8 százalékkal csökkent a webes e-mailhasználat aránya, a 12-17 évesek körében pedig 59 százalékkal mérséklődött egy év alatt. Mark Zuckerberg, a Facbeook atyja ezt azzal magyarázta, hogy ők inkább a mobilokban és okostelefonokban rejlő lehetőségeket használják ki, és náluk egyre inkább a közösségi oldalak üzenetküldő funkciói, valamint az SMS-ek kedveltek.

Sz.S.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!