3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

1970 áprilisában nyitották meg a kettes metró első szakaszát a fővárosban a Deák Ferenc tér és a Fehér út között. A teljes vonalat két és fél évvel később, 1972 karácsonyán adták át. Mesél a múlt az mfor.hu-n.

Azt mindannyian tudjuk, hogy London után először Budapesten járt Európában földalatti vasút, a mai egyes metró, vagyis a földalatti 1896-ban a millenniumra készült el. Utána azonban évtizedekig nem folytak hasonló fejlesztések a fővárosban, amiben közrejátszott a két világháború is. 1949-ben, az első hároméves terv sikerén felbuzdulva jött elő az ötlet, hogy egy újabb metróvonal épüljön, akkor rögtön meg is kezdték tervezni a vonalat.

Az első tervek szerint a metró a Népstadion és a Déli pályaudvar között közlekedett volna, a Népstadionnál akartak közös végállomást kialakítani a gödöllői HÉV-vel. A beruházásnak 1954-55 körül kellett volna elkészülnie, de három és fél éves munka után leállították az építkezést, 1954-től egészen 1962-ig parlagon hevert a félkész metróvonal, csak az állagmegóvással törődtek.

1963 novemberében aztán egy kormányhatározat rendelte el a továbbépítést, a határidőt 1970 decemberében határozta meg, míg a teljes vonalon 1974-re tervezték az átadást. Ekkorra már az Örs vezér teréig volt megtervezve a metró, az eredeti útvonal 2,3 kilométerrel hosszabbodott meg. A forgalom az első szakaszon, a Fehér út és a Deák Ferenc tér között 1970. április 3-án indult meg, míg a teljes vonalszakaszon 1972. december 23-án. 1972. december 22-én a Deák Ferenc tér–Déli pályaudvar közötti szakaszt adhatták át az utasforgalomnak.

35 évnyi üzemelés után 2004-ben kezdődött a kettes vonal felújítása, mely egészen 2007-ig tartott több ütemben. Ezzel egyidőben új kocsikat is rendelt a BKV, azonban a pályázaton nyertes Alstom nem szállította le a 2008-as határidőre azokat. Először egy nagy kínai megrendelésre hivatkozva a budapesti metrókat hátrébb sorolták, majd 2009-ben az Alstom-kocsik megbuktak a teszten, ami miatt nem kaptak típusengedélyt. Emiatt évekig tartó pereskedés kezdődött a főváros és a gyártó között, mostanra azonban sikerült megállapodni, így remélhetőleg már az idén forgalomba állhatnak a szerelvények.

A kettes metró alagútjának hossza jelenleg 8,9 kilométer, az állomások száma 11. A teljes vonal hossza 10,3 kilométer, mivel az utolsó két megálló, a Pillangó utca és az Örs vezér tere már a felszínen van, nem pedig az alagútban. A pályán a szerelvények legfeljebb 70 kilométer per órás sebességgel haladhatnak, a teljes menetidő 18 perc a két végállomás között. A statisztikák szerint naponta átlagosan több mint 450 ezer ember utazik a vonalon, csúcsidőben óránként 23 ezer utas a kapacitása.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) egy tanulmánya szerint a vonalat érdemes lenne összekötni a Gödöllői HÉV-vel, így az Örs vezér tere állomás föld alá kerülhetne, és minden harmadik vagy ötödik szerelvény továbbhaladhatna Csömör, illetve Gödöllő irányába. Ennek egyetlen hátránya, hogy rendkívül sokba kerülne. A vonal kapcsán szóba került már a Déli pályaudvar és a Kelenföldi pályaudvar közötti szakasz megépítése, ám a jelenlegi utasforgalmi adatok nem indokolják a hatalmas költségekkel járó beruházást. Felmerült az is, hogy a BAH-csomópontig építenék meg a vonalat.

Korábban egy olyan elképzelés is volt, mely egy elágazásról szólt a Széll Kálmán Téren, így a szerelvények egy része nem a Déli pályaudvarig közlekedett volna, hanem az új leágazáson a Budagyöngyéig ment volna ki. A magas költségek miatt azonban egyelőre ez a terv sem szerepel a legfontosabbnak tartott fejlesztések között.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!