4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Bár a márkát nem ő hozta létre, a család legismertebb és legünnepeltebb tagja lett idővel, aki a hollandokon kívül más nemzetekkel is megismertette a Heinekent. Az mfor.hu Mesél a múlt című rovata most rá, és a Heineken gyárra emlékezik.

Alfred Heineken

Alfred Heineken, vagy ahogy a fél világ ismerte, Freddy Heineken 1923. november 4-én született Amszterdamban, a sörgyáros családba, hiszen nagyapja még 1863-ban megvette a város akkor legnagyobbjának számító, 16. században alapított sörfőzdéjét, a "Hooiberg"-et (A Szénakazal). A gyár kapacitása évi 2100 (kb. 1000 hektoliteres) hordó volt. Valamivel több mint 30 évvel később, dr. Elion felfedezte azt a különleges sörélesztőt, a "Heineken A-élesztőt", melyet a cég kizárólagos joggal használ és mai napig az ital legfontosabb alkotóelemét képezi.

1914-ben Henry Pierre Heineken vette át a cég vezetését, és ekkor tették meg az első kísérletet is a nagyszabású exportra, külföldi gyárak építésére, melyből az elsőt 1931-ben az akkor még holland gyarmat Indonéziában adták át.1931-ben pedig a Fraser & Neave konglomerátussal karöltve alapítottak főzdét Szingapúrban, és a szesztilalom feloldása után, 1933 végén elsők között szállítottak sört az Egyesült Államokba is. Valami gond viszont volt a rendszerben. No nem a sörrel, sokkal inkább a megfelelő körítés, a megfelelő marketing hiányzott. Alfred Henrynek ebben volt kiemelkedő szerepe.

Születése óta egyébként nem titkoltan a cég élére szánták a fiút, aki végül 19 éves korában, 1942-ben be is szállt a társaság vérkeringésébe.

1946-tól az amerikai kirendeltségen kezdett dolgozni, ahol nemcsak a reklámmal, mint olyannal és a megfelelő szakismerettel ismerkedett meg, de későbbi feleségével is itt találkozott. Az Amerikában töltött idő alatt Alfred észrevette, hogy a vevőkre mind nagyobb hatással vannak a reklámok, ezért hazatérése után ajtajára egy táblát tett ki "reklámrészleg" felirattal. Saját későbbi bevallása szerint, ha nem lett volna sörfőző, minden bizonnyal hirdetőügynöknek állt volna".

A márka arculatát teljesen újraformálta: az ő találmánya volt a mosolygó "e" betű a Heineken névben, ő döntött a zöld szín mellett és a világszerte ismert logó, a csillag, a zászló és komlóinda kombinációja mellett is. A mai napig jellemző dizájnt egyébként 1964-ben vezették be. Jelszava ez volt: "Nem sört árulok, hanem jó kedélyt". Meggyőződéssel hirdette, hogy a sör képes utazni, sőt a márka is képes utazni, ezért egyre-másra kötötte a licencszerződéseket külföldi sörfőzdékkel.

A marketingfogások és a világhír mellett a Heineken 1954-es visszavásárlása is az ő nevéhez kötődik, hiszen a nagyapját követő érában a többségi tulajdon már nem a család kezében volt. 1961-re a Heineken (legalább részleges) tulajdonát már 28 sörfőzde képezte – ebből négy Hollandiában, a maradék pedig Egyiptomtól Olaszországon át egészen Venezueláig volt található.

Freddy Heineken irányítása alatt a Heineken a világ második legnagyobb söripari vállalkozásává, s legnagyobb sörexportőrévé nőtte ki magát. A vállalat több mint 200 nemzetközi és helyi márka birtokosa, több mint hetven országban 125 sörfőzdéje működik, a magyar piacon a kilencvenes évektől vannak jelen. A vasfüggöny lebontása után ugyanis Heineken szinte azonnal lecsapott a Komáromi Sörgyár Rt. 55,3 százalékára. A sör a világ 174 országában kapható, percenként mintegy tizenkét és félezer palackot fogyasztanak el az általa előállított nemes nedűből.

Alfred Heineken életének volt ugyanakkor egy finoman szólva kalandos élménye is, hiszen 1983-ban sofőrjével együtt elrabolták. Az emberrablók 35 millió holland guldent kértek érte váltságdíjként, ami közel 5 milliárd forintot jelent. Ennek fejében 3 hét után szabadult a fogságból. Az eset hatására amennyire csak lehetett, visszavonult a nyilvánosság elől. Freddy Heineken 2002. január 3-án halt meg, az elrablást leszámítva meseszerű élete még a filmgyárosokat is megihlette, hiszen Rutger Hauer főszereplésével elkészítették A Heineken emberrablás című filmet. Az alkotás mozikba kerülését egyébként a holland bűnözés keresztapájának is ismert Willem Holleeder (Heineken elrablója) a börtönből szerette volna megakadályozni, hiszen az az életének egyik balul sikerült bűncselekményét dolgozta fel. A filmet ennek ellenére 2011 október legvégén, tehát közel egy éve mutatták be a holland mozikban.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!