Medvegyev - aki Berlinben a Reuters előfizetéses üzleti csatornájának nyilatkozott - ugyanakkor hangsúlyozta: a kínai szállítások nem lesznek befolyással az európai árakra.
Az orosz Komszomolszkaja Pravda egy december közepi elemzése szerint a Türkmenisztán és Kína között épült Közép-Ázsia-Kína gázvezeték, amelyen december közepén indították meg a földgázt, Oroszországot elkerülve, csapást jelent a kínai piacra törekvő Gazpromnak. Az esemény jelentősége, hogy Türkmenisztán gázára új stratégiai vásárlót szerzett, amely érdekelt az új importcsatornák kiépítésében. Az új vezetéken szállítandó gáz mennyisége jelentős mértékben meghaladja azokat a tételeket, amelyeket eddig Türkmenisztán Irán északi vidékeire exportált.
A Gazprom az Altaj vezetéken szándékozott Kínának gázt eladni, s ha a vezeték megépült volna, az orosz monopólium elsőként lépett volna a kínai piacra. Ez a Gazprom számára lehetővé tette volna, hogy tovább vásárolja a türkmenisztáni gázt, s akár Kínába küldje, így esetleg fel sem merült volna a Közép-Ázsiából Kínába vezető, Oroszországot elkerülő vezeték építésének szükségessége.
Az Altaj azonban máig csak projekt, számos szakértő szerint azért, mert a vezeték kérdésében nem volt egyetértés a Gazpromon belül, s ez talán még a kínai féllel folytatott tárgyalások hatékonyságát is befolyásolta. Még az orosz kormány is latba vetette súlyát, s ennek nyomán a Gazprom kínai partnerével az idén novemberben keretmegállapodást írt alá a gázszállításokról.
A vezeték beindítása várhatóan negatív hatással lesz a felújított orosz-kínai tárgyalásokra, de a Gazprom Türkmenisztánnal folyó tárgyalásaira is. Oroszország ugyanis korábban szerződést kötött Türkmenisztánnal a teljes gázkitermelés átvételére - amelynek jelentős részét Ukrajnába szállította volna a Gazprom -, legutóbb azonban már európai árakon volt kénytelen vásárolni a gázt, mivel a Nabucco vezeték tervezetének ismeretében Türkmenisztán megemelte árait. Így tekintettel az ukrajnai szállításokért kapott kedvezményes árakra az üzlet erősen ráfizetésessé vált.
A lap sajnálatosnak minősítette, hogy miközben a kőolaj kínai szállítását sikerült megoldani, elmulasztották a nyugat-szibériai gáznak az európai piaccal szemben alternatívát nyújtó Kínába szállításának megoldását. Pedig az Altaj projektnek az orosz vezetés már 2006-ban prioritást biztosított, és idén az év elején, amikor az európai kereslet közel 50 százalékkal csökkent, nyilvánvalóvá vált, hogy az egyoldalú európai orientáció sérülékennyé teszi a Gazpromot. A monopólium ezt fel is ismerte, és felújította a tárgyalásokat kínai partnereivel, de elkésett - írta a Komszomolszkaja Pravda.
MTI/Menedzsment Fórum