3p

Elképzelhetetlenül hosszú ideje, több mint száz esztendeje akarták először felépíteni az Erzsébet sugárutat. A nagyívű tervből végül mindössze a Madách-téri kapura futotta. Az mfor.hu Mesél a múlt című sorozatának újabb epizódja ezt a sztorit mutatja be.

Kapu a Károly körútra 

Sajátos kapu mered a Károly körútra a Madách Imre út elején álló óriási lakóház alatt. Az alkotást eredetileg egy, az Andrássy úthoz hasonló, közlekedési és üzleti folyosó kiindulópontjának szánták, amelynek felépítésére 1900-ban tett javaslatot dr. Morzsányi Károly, az akkori Budapest törvényhatósági bizottságának tagja. Az indítványozó úgy vélte, a beruházás hozzájárulhat Erzsébetváros már akkor is elavultnak ítélt területeinek megújulásához, levegőssé tételéhez. A projektre tíz-tizenkétmillió koronát szántak.

Közbeszólt az első világháború

A soha el nem készült Madách Imre, majd folytatásaként Erzsébet nevét viselő sugárútra a Fővárosi Közmunkák Tanácsa (FKT) hat tervet dolgozott ki. Az elképzelések közös pontja volt, hogy a folyosót a Rottenbiller utca vonalában futtatta rá a kifelé tartó s kellően széles Damjanich utcára. Kompromisszum nehezen született - s mire tető alá hozták, kitört az első világháború.

A kérdés legközelebb 1929-ben került terítékre, amikor az Orczy-ház Rt. bejelentette, hogy lebontja a Károly körút és a Király utca sarkán álló ingatlanát, s helyére újat épít. Ugyancsak ebbe az irányba hatott az akkor tapasztalható - amúgy hamarosan kifulladó - gazdasági fellendülés, illetve a teljes rendezési terv hiányában pangásra ítélt erzsébetvárosi elöljáróság panaszáradata.

Ám hiába voltak a szép elképzelések, azok nem nyerték el ifjú báró, Wekerle Sándor pénzügyminiszter tetszését. A politikus a képviselőházban egy törvénytervezet vitája során a projektet teljesen szükségtelennek ítélte, s úgy fogalmazott: „Szerintem a jelen viszonyok mellett csak roppant drágán lehet a kijelölt háztömböket megváltani, lebontani, majd a helyükön széles ’allét’ építeni.”

Keskenyebbre vették

Hozzátette, ha a főváros és az FKT saját költségén erre hajlandó, a kabinet nem lép fel kerékkötőként, ám állami segítséget egyelőre nem tud biztosítani. Mint ez az eset is mutatja, a Pénzügyminisztérium már akkor sem feltétlenül szívlelte Budapest urainak ötleteit.

A lelombozó kezdet ellenére a Közmunkatanács kidolgozta a sugárút új terveit: eszerint az Erzsébetvároson keresztül nyitandó folyosó merőlegesen torkollik majd a Károly körútba. Az első világháború előtti elképzelésekhez képest a találkozóhelyen kialakított tér szélességét kilencvenről ötven méterre csökkentették. Erre azért volt szükség, mert az akkori városatyák úgy vélték, a placc nem szépészeti, hanem üzleti és közlekedési célt szolgál majd.

(Folytatjuk)

Lázin Miklós András

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!