3p

A fogyasztókat ugyanazok a jogok illetik meg a karácsonyi vásárokon beszerzett termékeknél, mint az üzletben vásároltak esetében - hívta fel a figyelmet a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) csütörtökön.

A fogyasztóvédelmi civil szervezet az MTI-hez eljuttatott közleményében javasolja a fogyasztóknak, hogy vásárláskor ellenőrizzék, hogy a karácsonyi vásáron vett termék blokkján szerepel-e a vállalkozás elérhetősége, ahol ha szükséges, a vásárt követően is elérhető a kereskedő.

Az akciós áruknál kizárólag akkor tagadható meg a fogyasztó szavatossági jogának teljesítése, ha a leárazás okára a kereskedő előre felhívta a vásárló figyelmét. Az ismert hiba miatt nem reklamálhat a fogyasztó, de ha a terméknek más hibája is van, akkor lehet élni minőségi kifogással. Például, ha egy tévékészülék azért akciós, mert a külső burkolata sérült, de a használat során kiderül, hogy a kép minőségével, vagy a távirányítóval van probléma, akkor a fogyasztó élhet minőségi kifogással, és kérheti a készülék javítását, cseréjét, végső soron a vételár visszatérítését.

Ha karácsony után csak azért akarja valaki a megvásárolt ajándékot visszavinni, mert nem tetszett a színe, vagy nem jó a mérete, de nincs minőségi kifogás, akkor csak a kereskedő döntésétől függ, hogy kicseréli-e, vagy lehetővé teszi a levásárlást, mivel erre jogszabály nem kötelezi. Ezt még a vásárlás során érdemes tisztázni, és akár a blokkra is ráíratni, hogy meddig, milyen feltételekkel lehet visszavinni a terméket - figyelmeztet a FEOSZ közleményében.

Javasolja azt is, hogy minőségi kifogás esetén a vevő minden esetben ragaszkodjon ahhoz, hogy vegyenek fel jegyzőkönyvet. A jegyzőkönyvben szerepelnie kell a fogyasztó nevének, címének, a kereskedő adatainak, továbbá annak, hogy milyen terméket mikor és mennyiért vásárolta a vevő, mit kifogásol, mikor jelentette be a hibát, hogyan szeretné, ha orvosolná a hibát a kereskedő, és annak, hogy milyen módon és mikorra teszi azt meg a vállalkozás. A jegyzőkönyvből egy példányt jár a vásárlónak, amelyet akkor sem kell visszaadnia, amikor a terméket javítva, vagy egy új termékre cserélve visszakapja. Ha a kereskedő nem akar felvenni jegyzőkönyvet, a vásárlók könyvében kell a panaszt jelezni - ismerteti a FEOSZ.

Tartós fogyasztási cikk esetén, ha a hibás terméket 3 munkanapon belül visszaviszi a vásárló, akkor nem kell elfogadnia a javítást, hanem az árut ki kell cserélnie a kereskedőnek.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!