4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Bár az iszonyú, drámai, brutális, durva jelzőkkel illetett júliusi 13-15 forintos áremelés körül napok, sőt hetek óta médiahisztéria alakult ki, szakértői vélekedés szerint nem fogunk kevesebb üzemanyagot vásárolni június elsejétől sem.

A szakértői vélekedést alátámasztja, hogy tavaly az első félévben annak ellenérre sem esett vissza a benzinkutak forgalma, hogy a bázishoz képest az üzemanyagok ára 15,6 százalékkal emelkedett. Eközben ugyanis a fogyasztás 0,6 százalékkal nőtt 2008 első hat hónapjában, s elérte az 1,5 milliárd litert. Igaz, ezen belül a benzin kereslete 3 százalékkal csökkent, míg a gázolaj értékesítése 4,5 százalékkal nőtt a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) adatai szerint.

Figyelembe véve, hogy júniusban a 95-ös benzin és a gázolaj ára egy több hónapig tartó, folyamatos emelkedés következtében történelmi csúcson volt, s literenként átlagosan 335 forintba és 317 forintra került a hónap közepén, látható, hogy a fogyasztást nem annyira az ár, mint más gazdasági tényezők befolyásolják.

Ráadásul az adóemelések miatt 2009. július 1-én, szerdán a gázolaj átlagára "csak" 288 forintra, a benziné pedig 309 forintra nő.

Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató Kft. ügyvezető igazgatója ezzel kapcsolatban elmondta: a magyar üzemanyagárak európai összehasonlításban nem túl magasak. A júliusi emelést követően is csak a közép kategóriába tartoznak, míg azt megelőzően pedig inkább olcsó volt a magyar kutaknál az üzemanyag. Hozzátette, míg a magyar piacon 91 eurócent volt az átlagos üzemanyagár, addig Szlovákiában 1,10-1,15 euró.  A kutató kifejtette: a jövedéki adót több európai országban is emelték az utóbbi időben, s ezért a magyar emelés úgymond belesimul az uniós trendbe.

Hegedűs Miklós úgy vélte, a fogyasztást nem annyira az ár, mint inkább a gazdasági növekedés és az emberek jövedelme befolyásolja. A gázolaj iránti kereslet például azért esett vissza, mert a nemzetközi szállítmányozási igény is csökkent a válság hatására az első félévben 20-30 százalékkal bázishoz képest. Azaz ebben az esetben a meghatározó az, hogy van-e fuvar, vagy nincs, s nem az, hogy mennyibe kerül egy liter gázolaj.

A lakosság felhasználását alapvetően a jövedelmi viszonyok befolyásolják. A magasabb jövedelműek a kutató szerint ezután sem autóznak kevesebbet, az alacsony jövedelműek pedig már rég "kiszálltak a kocsijukból". Ők csak esküvőre, rokont látogatni, búcsúba és Húsvétkor locsolni mennek autóval. A lakossági üzemanyag-felhasználást meghatározza az is, hogy az autó sokak számára munkaeszköz, azaz létszükséglet, s akkor is menni kell vele, ha a benzin ára több mint 300 forint. 

Hegedűs Miklós kifejtette, hogy a lakossági kiadások mintegy 3 százalékát az üzemanyag vásárlás teszi ki, s ezért a júliusi áremelés 1-2 tized százalékponttal növeli az inflációs nyomást.

Belyó Pál, az Ecostat főigazgatója szintén úgy vélte, hogy az emberek ezután is úgy autóznak, mint eddig, hiszen a kocsi már nem luxuscikk, sokaknak munkaeszköz, s ezért kénytelenek használni. Hozzátette: az árak voltak már ennél jóval magasabbak is, mégsem csökkent lényegesen a fogyasztás.

Belyó Pál elmondta, a teljes, minden termékre, szolgáltatásra vonatkozó áfaemelés 1,2-1,3 százalékponttal növeli az éves átlagos inflációt, miközben a kiskereskedelmi forgalom 6 százalékkal esik vissza. Az üzemanyagoké azonban várhatón nem csökken.

A Mol Nyrt. az MTI érdeklődésére közölte: Magyarországon az elmúlt közel két évtizedben folyamatosan nőtt az üzemanyag-fogyasztás. A gyakran változó gazdasági környezet ellenére kiegyensúlyozott, illetve enyhén növekvő tendenciát mutatott a lakosság és a vállalkozások benzin- illetve gázolaj-felhasználása. A jelenlegi gazdasági és piaci környezetet több tényező befolyásolja, s ezeknek csupán egyike az áfa- és jövedéki adó emelés. A Mol közölte: nem szokott találgatásokba bocsátkozni, s ezt most sem teszi, mivel a helyzet bonyolult, s ilyenkor nem lehet megalapozott prognózist készíteni.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!