3p

A törvényhozás törekvése minden országban a kockázat arányos felosztása a termékek előállítói és fogyasztói között.

A Jelentés megállapította, hogy az információk akkori állapota nem alapozza meg az Irányelv jelentős megváltoztatását. A Bizottság korainak ítélte meg, hogy a felelősségszabályozást megváltoztassa, de mégis elhatározta, hogy következményes intézkedéseket tesz.

A Bizottság elrendelte egy szakértői csoport megalakítását, amely véleménycserét kezdeményez államigazgatási szervek és más érdekelt körök szakértőivel és két tanulmány elkészítését.

Az első tanulmánynak meg kell ítélnie, hogy a gyártói felelősség hogyan hat a fejlesztési kockázatokra, a felelősség felső határára a szériabaleseteknél, a biztosítási gazdálkodásra, a felhasználókra és a társadalom egészére, mindenekelőtt a társadalombiztosításra.

A második tanulmánynak a tagállamok egyes szabályainak praktikus kihatásaira kell kitérnie és analizálnia kell a hibás termékekből eredő igényeket. Azzal a kérdéssel is foglalkoznia kell, hogy bevezethető-e egységes termékfelelősség-szabályozás a közösségben.

A tanulmányok eredményével a jelenleg rendelkezésre álló információkat kiegészítik és a Bizottság értékelni fogja majd, hogy szükséges és végrehajtható-e egy szigorúbb közösségi szabályozás a termékfelelősség területén.

KÖVETKEZTETÉSEK

Az Irányelv 1985 évi kiadása óta a rendelkezésünkre álló adatok szerint viszonylag kis számban indultak, ill. fejeződtek be perek az egyes államokban és az Európai Bíróság előtt a termékfelelősségi törvények alapján.

Valószínű, hogy az ítéletek hiánya nemcsak a termékfelelősségről szóló törvények jó működését mutatja, hanem azt is – amely következtetést az alapjául szolgáló részletes nyilatkozatok összegzéseként az Irányelvet elemző Második jelentés sugallt -,hogy a termékfelelősségről szóló törvény „népszerűsítése” nem volt kellően intenzív az eltelt viszonylag hosszú időszakban, sem az EU-ban, sem Magyarországon, a hagyományos szavatossági perek nagy száma ugyanis azt mutatja, hogy a hibás teljesítés fogalma még nem került ki a szótárakból.

Előnyös lehet ezért a Második jelentésben feltett kérdéseken alapuló szélesebb körű hatásvizsgálat Magyarországon is, amely feltárja, hogy a veszélyes termékek száma csökkent-e, a törvény teremtette egyensúly küszöböli-e a gyártókkal, vagy importőrökkel szembeni eljárásokat, vagy csupán a károsultak nincsenek kellőképpen tisztában új, hatékony jogérvényesítési lehetőségükkel, s ezért változatlanul a hagyományos úton, a Polgári Törvénykönyv alapján szolgáltatnak igazságot a gyártók, forgalmazók és fogyasztók valószínűleg soha véget nem érő küzdelmében.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!