4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az Mfor.hu Mesél a múlt és Vörös vállalatok című közös sorozatában ezúttal Ajkára látogatunk el. A "kristálygyár" termékei már a XIX. században nagy népszerűségnek örvendtek. Természetesen ezen a héten is lesz találós kérdés, és a nyeremény sem marad el...

Mindenhol jól csengő név (mfor.hu-montázs)

A magyar üvegfúvás igen régi hagyományokkal rendelkezik. Példaként elegendő csak a Budapesti Történeti Múzeum középkori gyűjteményében található tárgyakra utalnunk, amelyek a maguk pompájában tárják elénk a hajdani mesterek ízlését és szaktudását.

Bakonyi mesterek

Az áttetsző anyag előállításában a legnagyobb hagyománnyal kétségtelenül a bakonyi üvegfúvó mesterek rendelkeztek, így talán nem véletlenül választotta 1878-ban Neumann Bernát vállalkozó Ajkát új gyára telephelyéül. (Ajka annak idején még falu volt - a szerk.)

A férfi a helyi magyar iparosok mellé bajor és szász mestereket is hozatott, mert úgy vélte, a két technika házasításából csak jó dolgok születhetnek. Neumannnak a Budapest-Szombathely vasút mellé telepített üzemében kezdetben jórészt háztartási üvegárut, demizsonokat, boros és befőttes palackokat állítottak elő. Egy 1879-es kamarai jelentés szerint az üzemben "homorú és közönséges üveget, valamint lámpacilindereket is készítettek".

A társaság 1892 elején az egyik konkurens, a Kossuch-cég kezébe került. A friss tőke révén a termelés fellendült: új, luxuscikkeket vezettek be, amelyek már nem csak Európába, hanem az USA-ba, Afrikába, mi több, még a távoli Kelet-Indiába is eljutottak.

Az első világháború kitörésekor az üzem két esztendőre leállt. Újraindítása csak 1916-ban, állami támogatás mellett sikerült. Rossz nyelvek szerint az akkori ipari miniszter személyesen járt közben a kormányfőnél a társaság pénzügyi megsegítéséért.

Nehéz évek

A cégnél ekkoriban mintegy kétszázan dolgoztak. Sok volt a beszállító is: a külsősök elsősorban alapanyagokkal, szénnel és gépi alkatrészekkel segítették a munkát. Az első világháború végi zavaros viszonyok ismét nehéz helyzetbe hozták a vállalkozást.

A gyakori sztrájkok miatt akadozott a nyersanyag- és tüzelő utánpótlás, majd a Tanácsköztársaság alatt - a lehetséges államosítás miatt - kis híján teljesen leállt a termelés. A tulajdonosok a kusza állapotok miatt érthetően nem mertek újabb tőkét kockáztatni, így sok esetben csak valóságos bűvészmutatvánnyal sikerült teljesíteni a megrendeléseket.

A konszolidáció éveiben a vállalat termelése erősen hullámzott: a húszas évek végéig felfutás, majd stagnálás és kisebb visszaesés jellemezte a cég életét. Ebben az időben a foglalkoztatotti létszám százötven és kétszázötven ember között mozgott.

A hadsereg is rendelt

A gyár a második világháború évei alatt jól élt lehetőségeivel: akadt olyan esztendő, amikor huszonöt százalékkal nőttek eladásai. Megrendelői között egyébként előkelő helyen szerepelt a Magyar Királyi Honvédség, amely elsősorban láng-kézigránátokat és speciális üveget rendelt Ajkáról.

A harcokat az üzem kisebb károkkal élte túl - sokkal nagyobb csapást jelentett számára, hogy gépei közül néhányat Nyugatra szállítottak. A termelés végül 1947-ben indult meg - ám egy év múlva a firmát államosították. Ekkor pontosan 409-en dolgoztak a vállalatnál.

Az üveggyár következő fellendülése az 1960-70-es évekre esett: ekkor egy átfogó rekonstrukció keretében új üzemcsarnokokat és folyamatos olvasztást biztosító kádkemencéket építettek, s áttértek a földgáztüzelésre. A modernizáció nyomán a termelés kétszeresére nőtt. Fontos közbeszúrni, hogy ekkor indult meg Ajkán az ólomkristály gyártása. Az 1948-ban az Üvegipari Vállalatba szervezett cég 1980-tól lett ismét önálló. A nyolcvanas években a termelés egyre nagyobb hányada került ismét a külföldi piacokra.

Színre lép a Fotex

Az Ajka Kristály Üvegipari Kft. 1990-ben alakult. A cégnél ekkor mintegy 1300-an dolgoztak. Egy év múlva a kft.-t megvásárolta a Fotex-csoport. A Fotex Rt. tulajdonosi aránya 49,9, a szintén hozzá tartozó Blackburn International Inc. Cégé pedig 50,1 százalék lett. A Fotex Rt. részaránya a társaságban 1997-re 69,99 százalékra emelkedett.

Ma a termelés kilencvenhat százaléka exportra kerül. A fő piac elsősorban az Egyesült Államok és Nyugat-Európa, de jól cseng az ajkai üveg neve Japánban és Dél-Kelet Ázsiában is.

Lázin Miklós András

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!