4p

Az mfor.hu Vörös vállalatok című sorozatában ezúttal a Trapper farmer történetében mélyedünk el. A ruhadarab 1977-ben tűnt fel az őszi BNV-n, s az akkori időkben merőben szokatlan reklámkampánnyal lopta be magát a köztudatba.

A Trapper-életérzés (Mfor-montázs)

Rögvest egy helyreigazítással kell kezdenünk: a Trapper márkanév ugyanis nem a farmert, hanem annak anyagát, azaz magát a vásznat jelöli.

Terjedőben a káros hóbort

Visszakanyarodva az ominózus ruhadarabhoz, mindenképpen meg kell emlékezni arról a gazdaságpolitikai környezetről, amelyben e sajátosan kapitalista cikk nálunk megjelent. Magyarországon az első farmerek a hatvanas évek második felében tűntek fel, de igazi slágercikké csak az 1968-as a párizsi diáklázadások után váltak. Akkortájt az volt a menő, aki eredeti, amerikai farmerben grasszált Budapesten.

A hivatalos szervek természetesen erősen prüszköltek a „kapitalista igénytelenség” ellen, s minden lehetséges módszerrel igyekeztek elejét venni a „káros hóbort” tovaterjedésének. Például a Budai Ifjúsági Parkba kizárólag öltöny-nyakkendőben lehetett belépni, s a rendőrök is gyakrabban igazoltatták a kék nadrágot hordó fiatalokat, mint a szolidabban öltözködő társaikat.

Ám a divat ellen nem sokat tudtak tenni: a farmer óriási népszerűségnek örvendett. Az első hullám egyébként 1971-72-ig tartott. Az azt követő visszaesésben jelentős szerepet játszott, hogy erre az időre már szinte bárhol lehetett farmert kapni - igaz, ezek minősége igencsak változó volt. A nyugati kereskedők vélhetően azt gondolták, hogy a szocialista piacra a vacakabb anyagból varrt cucc is jó lesz.

Szakállas férfiak, dús keblű nők

Az első hír a szocialista farmerről 1977-ből való: ebben az esztendőben mutatta be a Buda-Flax Lenfonó és Szövőipari Vállalat az őszi BNV-n a Trapper fantázianévre hallgató szövetet, illetve a belőle készült nadrágokat. Nem mellékesen érdemes közbevetni: mindezt a Levi’snek állították elő kooperációban. Akkor kevesen hitték, hogy ebből bármi jó kisülhet, 1976-ban ugyanis két üzem, egy szegedi és egy debreceni már próbálkozott ilyesmivel, ám a próbagyártmányok nem váltak be, így a munkát abbahagyták.

A mából visszanézve azt mondhatnánk, a Buda-Flax csillaghegyi gyárának mérnökei messze megelőzték korukat: ugyanis olyan reklámhadjáratot indítottak „gyermekük” népszerűsítésére, amely merőben szokatlan volt a szocialista viszonyok között. Az idősebbek talán még emlékeznek a vöröscsillagos 424-es gőzmozdony orrán pózoló, tetőtől-talpig Trapperba öltözött szakállas alakra, vagy a fenekét izgatóan gömbölyítő fiatal lányra. De jól mutatott a plakáton a piros pólós, dús keblű, szőke nő és a két gyerekes család is.

Farmerok néhány százasért

A siker nem maradt el: a vevők szabályosan szétkapkodták az első szállítmányokat, sőt a szocialista országok is élénk érdeklődést mutattak az indigókék nadrágok és szoknyák iránt. A Buda-Flax egyébként korántsem volt szűkmarkú: a korban szokatlan módon akár a maszekoknak is hajlandó volt eladni a vásznat, ha azok kifizették a szerény haszonnal terhelt költségeket.

Kezdetben egy gyereknadrág háromszáz, míg a felnőtteké ötszázhatvan forintba került. Ez igen olcsó volt, hiszen például egy Levisért akkor hat-kilencszáz forintot kértek el. A csillaghegyi üzemben évente három-ötszázezer méter vásznat állítottak elő - ez nagyjából ugyanennyi nadrágnak vagy szoknyának felelt meg.

A Trappernek 1990-ben áldozott le: a gyárat három hónap alatt privatizálták, a gépeket eladták, majd az egész csarnokot lebontották. Mivel a márkanév után senki nem fizetett jogdíjat, az idővel szabaddá vált - így szerezte meg azt egy német cég, Nagy Sándor, a trapper.hu tulajdonosa és Nádasi Sándor, az egyetlen márkabolt birtokosa. Bonyolítja a helyzetet, hogy Nagy egy hónapja megszüntette a farmergyártást, tehát a klasszikus mintájú ruha immár csak a Fő utcai boltban kapható.

A látszólagos ellentmondás egyébként az uniós csatlakozás során megváltozott viszonyokra vezethető vissza: egyszerűen fogalmazva az egyik fél 2004 májusa előtt, a másik utána jelentkezett az igényével, míg a németek eleve jobb pozícióból indultak. A vita tart, döntés talán jövőre várható.

A Trapper-sztorit Nagy Sándor vegyipari gépészmérnök, 1989 óta a kék ruha bűvöletében élő kisvállalkozó elbeszélése nyomán elevenítettük fel.

Lázin Miklós András


Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!