3p

Az mfor.hu Mesél a múlt című sorozatában folytatjuk a soha el nem készült Madách-sugárút körüli huzavona bemutatását. A vitában megszólaltak az érdekelt pénzügyi és szakmai körök, a háttérben folyt az egyezkedés, a sajtó pedig folyamatosan napirenden tartotta az ügyet.

(Mfor-montázs)

Az előző rész

Miközben a városvezetés, az FKT és a kormány azon vitatkozott, miként lehetne megoldani e kérdést, az Orczy-ház Rt.-ből Helvétia Építési és Ingatlan Rt.-vé avanzsált vállalat 1934-ben megvalósítási engedélyt kért az Erzsébet útra. A folyamodványt a hivatal elutasította, mert még ekkorra sem tudták eldönteni, miként nézzen ki a folyosó Belváros felé néző torkolati része.

Nem hagyták elhalni az ötletet

Érdemes közbevetni: a székesfőváros uraiban az is felmerült, hogy a régi tervet mindenestül el kellene ejteni. A kortárs javaslattevők úgy vélték, a főútvonal csak a közvetlenül mellette álló részek érdekeit szolgálná, csak azok környékét tenné szellőssé - erre pedig nincs szükség. Az igazi megoldás szerintük az lett volna, ha az összes, elavult épületet lebontják, s helyükre nagy, kerttel díszes, belső udvaros házak épülnek. Igaz, a szükséges pénzt ez utóbbira sem tudták előteremteni.

E javaslat óriási felzúdulást keltett: a sajtó épp úgy megszólalt, mint azok a pénzügyi és szakmai szervezetek, amelyek az Erzsébet út kialakítását kísérő gazdasági fellendülést kívánták kihasználni. A legnagyobb vesztesnek természetesen a Helvétia Rt. érezte magát: így érthető, ha a cég sajtókapcsolatai révén folyamatosan napirenden tartotta és a leghatározottabban sürgette az Erzsébet út azonnali megvalósítását.

Az FKT is csatasorba lépett:  papírra vetett egy törvényjavaslat-tervezetet, amelytől a projekt leggyorsabb és legkifizetődőbb megvalósítását várta. Ám a kormány a pénzhiányra hivatkozva mindezt nem hagyta jóvá.

Háttéralkuk a kulisszák mögött

Közben természetesen a háttérben is folyt az egyezkedés: a két év alatt született kompromisszum szerint az Erzsébet utat elejtették, s cserében némi vajúdás árán összehozták a Madách Imre út elejének, illetve a Károly körútra néző torkolat és az egész külső rész szabályozási terveit.

Az alkuból természetesen a Helvétia Rt. sem maradt ki: a székesfőváros megszüntette a Károly körútból a Madách Imre út és a Király utca között kiinduló, és az Anker-köz folytatásáig terjedő tíz méter széles utcának közterületi jellegét - tehát az beépíthetővé vált.

Jó hír volt a befektetőknek az is, hogy a korábban „szentírásnak” vett kétudvaros rendszert egyudvarosra módosították, s megengedték azt is, hogy az új ház belső terét nyolc méteren lapos tetővel lefedjék, s alatta „mozgóképszínházat” alakítsanak ki.

(Folytatjuk)

Lázin Miklós András

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!