Az utazási irodák vagyoni biztosítéka továbbra is biztosítás, bankgarancia vagy pedig pénz letét lehet. Jelenleg a belföldről külföldre, illetve külföldről külföldre utazást tartalmazó utazási csomag értékesítéséből, a külföldi utazásszervező által összeállított külföldre történő utazást tartalmazó utazási csomag Magyarországon történt értékesítéséből, valamint a külföldi szálláshely belföldi értékesítéséből származó tervezett értékesítési nettó árbevétel 12 százaléka, de legalább 5 millió forint a biztosíték. A tervezett értékesítési nettó árbevétel 20 százaléka, de legalább 20 millió forint a biztosíték akkor, ha az utazási vállalkozó az utazási csomag összeállításához nem menetrend szerinti járatú repülőgépen (charter járat) férőhelyet vesz igénybe. A belföldről belföldre történő utazást tartalmazó utazási csomag értékesítéséből származó tervezett értékesítési nettó árbevétel 3 százaléka, de legalább ötszázezer forint a biztosíték összege.
Az új rendelet tervezete kimondja, hogy a vagyoni biztosítéknak az utasok hazaszállítására, a kényszerű ott-tartózkodásuk költségére, valamint a befizetett részvételi díjra kell fedezetet nyújtania. Ha az utazási vállalkozás tervezett árbevétele nem éri el az évi 50 millió forintot, akkor a biztosíték a tervezett árbevétel 15 százaléka, de minimum 7 millió forint. Ha a tervezett árbevétel 50 és 100 millió közé esik, akkor a biztosíték 18 százalék, de minimum 10 millió forint, míg afelett a tervezett árbevétel 20 százaléka. Ha a cég charter járatot vesz igénybe, akkor a biztosíték a tervezett árbevétel 25 százaléka, de minimum 100 millió forint. Ez eddig 20 százalék és minimum 20 millió forint volt. Ha az iroda menetrend szerinti légi járatot vesz igénybe, akkor a biztosíték a tervezett árbevétel 20 százaléka, de minimum 50 millió forint.
Minden utazási vállalkozásnak október 31-ig igazolnia kell a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal felé azt, hogy a következő évre szóló vagyoni biztosíték a rendelkezésére áll. Emellett folyamatosan követnie kell, hogy a tervezett és a valós árbevétele hogyan alakul, és erről is jelentést kell küldenie a hivatalnak. Amennyiben a valós árbevétel alapján arra lehet következtetni, hogy az 10 százalékkal meghaladja a tervezettet, akkor 5 munkanapon belül ehhez kell igazítani a biztosítékot. Ha ezt elmulasztja, a hivatal megbírságolja.
A fizetésképtelenségéről az utazási vállalkozónak haladéktalanul értesítenie kell a hivatalt, valamint a biztosítóját, illetve a garanciát nyújtó bankot. Ha a cég nem képes hazahozni az utasait, és visszafizetni a részvételi díjakat, akkor a hivatal visszavonja az engedélyét. Az utas ettől kezdve - amennyiben a biztosító adta a garanciát - vele áll kapcsolatban, és attól követelheti a részvételi díjat. Az új szabályok - a tervezet szerint - 2010. január 1-jén lépnek hatályba.
(MTI)