4p

A közelmúltban adták át a hazai minőségügy egyik legfontosabb elismerését, a IIASA-Shiba Díjat. Az idén a szervezet, csoport és egyéni kategóriában összesen tizenhárman vehették át a IIASA-SHIBA minőségfejlesztési díjat, és összesen hatan kaptak oklevelet.

Folyamatosan fejlődő értékelés

A díj kiírása és értékelése is folyamatosan fejlődött. A kezdeti időkben az értékelés módszereit Shiba professzortól lestük el, a 90-es évek közepén pedig a Deming díj értékelési szempontjait figyelembe véve alakítottuk ki az értékelés szempontjait és pontozási rendszerét. 2001-ben az Európai Minőség Díj és a Nemzeti Minőségi Díj értékelési módszertanának tapasztalatai alapján dolgoztuk ki a jelenleg is érvényes 9 főbb témakör szerinti pályázati anyag elkészítésének és értékelésének rendszerét.

A 9 fő témakör a következő:

  • a pályázó rövid bemutatkozása

  • a minőségfejlesztési tevékenység/program/projekt célja

  • a fejlesztés során végigjárt folyamat

  • az alkalmazott módszerek

  • az elért eredmények

  • a vezetés elkötelezettsége

  • a belső szemléletváltás, oktatás

  • a tapasztalatok külső és belső terjesztése

  • továbbfejlesztési tervek, célok.


Az értékelés során a bemutatott témakörök különböző súlyszámmal szerepelnek, melyek közül a legfontosabbak: a vezetés elkötelezettsége, az eredményesség, az alkalmazott módszerek szisztematikussága és az eredmények, tapasztalatok továbbadása. E 4 témakör kapta a legnagyobb hangsúlyt Shiba professzor TQM magyarországi bevezetése során is.

Egymástól tanulás

Az ÁMR program bevezetése és minden új módszer alkalmazása során nagyon fontos volt, hogy a gyakorlati tapasztalatokat másokkal megosszuk, ne csak a saját, hanem mások tapasztalataiból, hibáiból is tanulni tudjunk. Ezért 1987 és 1990 között a programban szereplő vállalkozások számára 6 havonta 1-2 napos tapasztalatcserét szerveztünk, melyen több alkalommal Shiba professzor is részt vett. Az egymástól tanulás a díjra pályázók esetében is fontos szempont volt. A pályázók előterjesztései (mely semmilyen más díj esetében nem létezik) mindig nyitottak voltak más pályázók számára, így a pályázók egymásnak is tudtak visszajelzést adni. Az egymástól tanulás ezen formája alkotta a ma igen népszerű benchmarking tevékenység alapját.

Shiba díjban sohasem részesülhetett olyan szervezet, amely jó gyakorlatát, vagy tapasztalatait nem volt hajlandó mások vagy a társadalom javára fordítani.

A tanulás mindig a konkrétumok, a "TÉNYEK" nyelvén alapult, illetve a szervezeteknél szerzett konkrét tapasztalatokon. Az elmúlt 2 évben Shiba professzor vezetésével ismét szerveztünk olyan workshopot, melynek célja éppen a mások jó gyakorlatának megismerése volt.

2003-ban mintegy 35 fő részvételével a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság, mint az aktuális Shiba Díj nyertes adott otthont a workshopnak, amelyen óvoda, iskola, ipari vállalkozás és a rendőrség terén alkalmazott, bevált minőségfejlesztési módszereket osztottuk meg egymással. Természetesen e napok keretében Shiba professzor mindig tanít új módszereket, és továbbadja sajátos logikus szemléletmódját a résztvevők számára.

Shiba professzor javaslatára a GKM és a Minőségfejlesztési Központ az első 4 magyar Nemzeti Minőségi Díj nyertes vállalkozásával Nemzeti Minőség Klubot hozott létre, melynek célja az egymástól tanulás. A klub tagjai az NMD és a IIASA-Shiba Díj nyertesei. A klub a jó gyakorlatot negyedévente más-más nyertesnél megrendezett klubülések keretében adja tovább. A klubnak jelenleg 111 tagja van.

(Menedzsment Fórum)

Kapcsolódó anyagok
A minőségbe fektetett pénz megtérül
Hogyan sikerült? - tapasztalatok a IIASA-Shiba Díj kapcsán
"Mire adnak" IIASA-Shiba Díjakat

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!