3p

Nem számítanak a fogyasztás visszaesésére az idei karácsonyi szezonban az édességgyártók. A 2007-es trendnek megfelelően tovább növekszik a minőségi csokoládétermékek száma, míg a szaloncukorból egyre több sajátmárkás árut adnak el a boltok. Szaloncukor-exportunk 550 tonna körül alakul a mostani szezonban, célországaink legfőképpen Románia és Szlovákia, tudta meg az mfor.hu az Édességgyártók Szövetségének keddi sajtótájékoztatóján.

Az igazi hungarikumnak számító szaloncukorból ebben a négy-öt hétben több mint hatmilliárd forint értékben, körülbelül 5500 tonnányit vásárolunk, míg a figurás édességekből mintegy 821 tonna kerül a gyermekek csizmáiba; minderre összesen 2,2 milliárd forintot költünk. A karácsonyt megelőző csokoládé-vásárlás az éves forgalomnak a felét teszi ki, mutatott rá Sánta Sándor, az Édességgyártók Szövetségének elnöke.

Az édességgyártók várakozásai és eddigi tapasztalati szerint a tavalyihoz hasonló szinten marad mind a kereslet, mind a kínálat, azaz a válság . a világháborúk idején tapasztaltakhoz hasonlóan - nem befolyásolja számottevően a csokoládé-eladásokat, noha az alig négy kilogramm/fő éves fogyasztás elmarad az európai hét kilogrammos átlagtól.

Szaloncukor-kivitelünk ma még nem számottevő, a 450-550 tonna eladott mennyiséggel a hazai vásárlások mintegy tíz százalékát teszi ki, és elsősorban Szlovákiára és Romániára koncentrálódik, mondta el az mfor.hu kérdésére Sánta Sándor. Hozzátette, hogy a jövőben szeretnék bővíteni a kivitelt, tekintve, hogy Lengyelországban, Kanadában és az Egyesült Államokban is van kereslet a szaloncukorra.

A háztartásonként mintegy 1,7 kilogramm eladott szaloncukor jelentős részét a zselés, a vajkaramellás, valamint a marcipános fajták teszik ki, emellett népszerűek a kókuszos, a mandulás és a mogyorós ízesítésűek is. Kedvező hír az ínyenceknek, hogy idén már Fekete-erdő szaloncukorral is díszíthetik a karácsonyfát. Vásárlásaink kétharmadában tasakos terméket választunk, kisebb hányadában pedig kimérve vagy dobozban vesszük meg a fára valót.

A 2,2 milliárd forint jelentős hányadát (mintegy 1,2 milliárdot) Mikulás-figurákra költjük, míg Mikulás-csomagokra 550 milliót adunk ki. Utóbbiak között egyre népszerűbbek a játékkal ellátott kiszerelésűek a hagyományos csomagokkal szemben. Adventi kalendáriumokra 220 millió forint megy el karácsony táján, emellett nő a kereslet az ismert édességmárkák "szezonális ruhába öltöztetett" termékei iránt is.

"Nagyon örülünk annak, hogy az elmúlt másfél évben a fogyasztók preferenciája a minőségi termékek irányába mozdult el, ami a szaloncukrok esetében az ismert márkák, a figurás édességek tekintetében pedig a magas kakaótartalmú termékek felé billentette a mérleg nyelvét” – hangsúlyozta az Édességgyártók Szövetségének elnöke.

Míg az elmúlt idők csokoládéfigurái tömöttek voltak, a 20-as évektől megjelentek a ma már szinte kizárólagosságot élvező üreges változatok, csokoládécsizmát pedig a 60-as évektől gyártanak, jegyezte meg Kovács Sándor "édesség-történész".

Noha háromszor annyit költünk minőségi csokifigurákra, mint a bevonó masszából készült változatokra, a szaloncukrok esetén még mindig jelentős a gyengébb minőségű termékek aránya, hangsúlyozta Sánta Sándor. A saját márkás termékek aránya itt egyharmadot tesz ki.

Más tapasztalatokról számolt be Pászti Balázs, a Szamos Marcipán marketingigazgatója, aki szerint egyenesen csökken a sajátmárkás termékek iránti kereslet. Karácsonyi édességvásárlásaink nagy részét egyénként hipermarketekben és diszkontokban bonyolítjuk.

Simon Rita

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!