Az igazi hungarikumnak számító szaloncukorból ebben a négy-öt hétben több mint hatmilliárd forint értékben, körülbelül 5500 tonnányit vásárolunk, míg a figurás édességekből mintegy 821 tonna kerül a gyermekek csizmáiba; minderre összesen 2,2 milliárd forintot költünk. A karácsonyt megelőző csokoládé-vásárlás az éves forgalomnak a felét teszi ki, mutatott rá Sánta Sándor, az Édességgyártók Szövetségének elnöke.
Az édességgyártók várakozásai és eddigi tapasztalati szerint a tavalyihoz hasonló szinten marad mind a kereslet, mind a kínálat, azaz a válság . a világháborúk idején tapasztaltakhoz hasonlóan - nem befolyásolja számottevően a csokoládé-eladásokat, noha az alig négy kilogramm/fő éves fogyasztás elmarad az európai hét kilogrammos átlagtól.
Szaloncukor-kivitelünk ma még nem számottevő, a 450-550 tonna eladott mennyiséggel a hazai vásárlások mintegy tíz százalékát teszi ki, és elsősorban Szlovákiára és Romániára koncentrálódik, mondta el az mfor.hu kérdésére Sánta Sándor. Hozzátette, hogy a jövőben szeretnék bővíteni a kivitelt, tekintve, hogy Lengyelországban, Kanadában és az Egyesült Államokban is van kereslet a szaloncukorra.
A háztartásonként mintegy 1,7 kilogramm eladott szaloncukor jelentős részét a zselés, a vajkaramellás, valamint a marcipános fajták teszik ki, emellett népszerűek a kókuszos, a mandulás és a mogyorós ízesítésűek is. Kedvező hír az ínyenceknek, hogy idén már Fekete-erdő szaloncukorral is díszíthetik a karácsonyfát. Vásárlásaink kétharmadában tasakos terméket választunk, kisebb hányadában pedig kimérve vagy dobozban vesszük meg a fára valót.
A 2,2 milliárd forint jelentős hányadát (mintegy 1,2 milliárdot) Mikulás-figurákra költjük, míg Mikulás-csomagokra 550 milliót adunk ki. Utóbbiak között egyre népszerűbbek a játékkal ellátott kiszerelésűek a hagyományos csomagokkal szemben. Adventi kalendáriumokra 220 millió forint megy el karácsony táján, emellett nő a kereslet az ismert édességmárkák "szezonális ruhába öltöztetett" termékei iránt is.
"Nagyon örülünk annak, hogy az elmúlt másfél évben a fogyasztók preferenciája a minőségi termékek irányába mozdult el, ami a szaloncukrok esetében az ismert márkák, a figurás édességek tekintetében pedig a magas kakaótartalmú termékek felé billentette a mérleg nyelvét” – hangsúlyozta az Édességgyártók Szövetségének elnöke.
Míg az elmúlt idők csokoládéfigurái tömöttek voltak, a 20-as évektől megjelentek a ma már szinte kizárólagosságot élvező üreges változatok, csokoládécsizmát pedig a 60-as évektől gyártanak, jegyezte meg Kovács Sándor "édesség-történész".
Noha háromszor annyit költünk minőségi csokifigurákra, mint a bevonó masszából készült változatokra, a szaloncukrok esetén még mindig jelentős a gyengébb minőségű termékek aránya, hangsúlyozta Sánta Sándor. A saját márkás termékek aránya itt egyharmadot tesz ki.
Más tapasztalatokról számolt be Pászti Balázs, a Szamos Marcipán marketingigazgatója, aki szerint egyenesen csökken a sajátmárkás termékek iránti kereslet. Karácsonyi édességvásárlásaink nagy részét egyénként hipermarketekben és diszkontokban bonyolítjuk.
Simon Rita