Június 30-án lépett hatályba a lakások zöld kártyájáról szóló kormányrendelet, amely kimondja, hogy 2009. január elsejétől minden új építésű és közhasználatú épület (állami és önkormányzati) esetében kötelező az energetikai tanúsítás. Ennek lényege, hogy megmutatja az épület tényleges energia-felhasználását, osztályba sorolja, és javaslatot tesz az esetleges korszerűsítésükre.
Ez nagyon sok épületre - valljuk be – rá is fér. Meglepő, de igaz, hogy energiafelhasználásunk csaknem negyven százaléka otthonunk fűtésére megy el. Ennek apropóján született az uniós irányelv még 2002-ben, amelyet a hazai szabályozás is követ, noha egy kicsit megkésve.
2011-ig önkéntes
Meglévő épületeknél, egy évet maghaladó bérbeadás vagy eladás esetén 2011-ig önkéntesen készíttethetjük el a zöldkártyát.
Vezérelv, hogy a tanúsítványt az épület egészére kell kiállítani, igaz, lakásonként is meg lehet ezt tenni.
Nem kell azonban a tanúsítványt elkészíteni - egyebek mellett - az 50 négyzetméternél kisebb épületekre, az évente 4 hónapnál rövidebb ideig használtakra, a legfeljebb két éves használatra tervezettekre, valamint a műemlékekre sem.
És ha már megemlítettük az épületek méretét, itt érdemes megjegyeznünk, hogy a lakások sokszor nem akkorák a valóságban, mint amilyen méretekkel a terveken vagy a tulajdoni lapon szerepelnek.
Megéri a lézeres felmérés
Az eltérések befolyásolhatják a lakások vételárát, a bérlemények díját, a kivitelezési díjakat, valamint a közös költségeket is, így közvetve a tanúsítványban mért értékekre is hatással lehetnek.
Erre lehet megoldás a lézeres állapotfelmérés, amely könnyen kideríti a turpisságot. A legnagyobb eltérések az irodabérlemények vonatkozásában merülnek fel: sok bérlő többet fizetett, fizet a kelleténél úgy, hogy közben nincs is fogalma a valós helyzetről, összegezte tapasztalatait Szepes Imola ügyvéd.
Az új épületek közül azokra kötelező a tanúsítványt elkészíteni, amelyek engedélyeztetése 2006. szeptember 1. után indult.
Amennyiben a felelős műszaki vezető igazolja, hogy az épület mindenben - szerkezetileg és gépészetileg is - a tervnek megfelelően készült, akkor a terv alapján kell kiszámítani az energiafogyasztást. A használt lakásoknál az energiaszámlák és a tervrajzok alapján szükséges elvégezni a tanúsítást.
Kinek és mennyit kell fizetni?
Ennek költsége a tanúsításra fordított munkaidőtől és a tanúsítási feladat összetettségétől függ. A szakmával közösen 5500 forintban (plusz áfa) maximalizált óradíjat fogadott el a kormány.
A költségek társasházak esetén megoszlanak a lakások között, tudtuk meg a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Kommunikációs Főosztályától.
A tanúsítás speciális vizsgálatot igényel, kiadását felsőfokú végzettséggel rendelkező személyek végezhetik. A tanúsítók körét a szakmai szervezetekkel közösen fokozatosan bővíteni kívánja a szaktárca (NFGM), piaci versenyfeltételeket teremtve.
Egyszerűsített eljárásra is van lehetőség: ennek lényege, hogy ha egy házban elkészül egy tanúsítás, akkor ezt a többi lakó is felhasználhatja, csak aktualizálnia kell a saját lakására (hányadik emelet, milyen fekvés stb.)
A költség a tulajdonos(oka)t terheli, mértéke értelemszerűen ingatlantípusonként, munkaóránként eltérő.
A tanúsítvány hiányát nem szankcionálja a jogszabály, de a piac várhatóan előnyben részesíti majd azokat az ingatlanokat, amelyeket azzal együtt adnak el - különösen, ha kedvező értéket mutatnak. Tehát a tulajdonos érdeke, hogy elkészíttesse a tanúsítványt, hiszen az energiatakarékos épület növeli az ingatlan értékét.
Simon Rita
Menedzsment Fórum