3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az IMF-megállapodást illetően kaptam mostanában jónéhány kérdést, és úgy látom, hogy sokan nem látják tisztán ennek a megegyezésnek jelentőségét.

Magyarországnak alapvetően egy dologra van szüksége: viszonylag olcsó finanszírozásra. Ez azt jelenti, hogy ha mondjuk 6%-os hozamszint mellett tudunk kibocsátani forintos és eurós kötvényeket, akkor nincs nagy probléma, hiszen a fennálló adósságunk és hiányunk mértéke európai átlag alatti. Ha nem túl magas a kamatszint, amit erre az adósságra fizetünk, akkor minden rendben van, az adóssághalmunk nem nő beláthatatlanul tovább - a jelenlegi 8% feletti hosszú hozamok azonban nem tartoznak ebbe a kategóriába. Ha túl sokáig bocsátunk ki 8% feletti forintos, 'neadjisten' devizás kötvényeket, akkor előbb-utóbb a hatalmas kamatok fenntarthatatlanná teszik a rendszert. Magyarország legfontosabb pénzügypolitikai célja tehát, hogy olcsón, de a jelenleginél mindenképp olcsóbban kapjon hitelt.

A nagy kérdés természetesen az, hogyan érjük el, hogy a hitelkamataink csökkenjenek. Az egyik legfontosabb tényező a magyar hozamszint meghatározódásában a külső hozamszint, tehát az Európában elérhető alternatív hozamok: ha a spanyolok kötvényekre 7%-ot fizetnek, akkor a magyart nyilván senki nem veszi meg 7%-on, de 8-on sem, ám ha pl. a spanyol/olasz, stb. hozamok már csak 2-3-4%-on vannak (mint most), akkor a magyar papírok relatív vonzereje egyből megnő.

A másik kérdés Magyarország gazdaságpolitikájának hitelessége. Ha a befektetők elhiszik, hogy egy prosperáló jogállam kötvényeit veszik, ahol a vissza nem fizetés kockázata minimális, akkor olcsón adnak pénzt. Ha ennek ellenkezőjében hisznek, akkor drágán. Az IMF-megállapodás csak azért kell a kormánynak, hogy ezt a hitet erősítse: ha mögöttünk van az IMF, akkor hihetőbb, hogy fegyelem lesz, és a többi kötvényes is ki lesz fizetve, mivel nem lesznek finanszírozási problémák. Magyarország azért csak drágán kap finanszírozást, mert a piaci szereplők kétkedve szemlélik a hazai gazdaságpolitikát.

Ugyanakkor a fentiekből látszik, hogy IMF nélkül is meg lehet(ne) teremteni azt a hitelességet, aminek hatására lemennek a magyar hozamok. Semmi elméleti akadálya nincs annak, hogy Magyarország 4-5%-on vonjon be a piacról forrásokat - ennek egyetlen feltétele, hogy a piaci szereplők hite meglegyen bennünk. Magyarországnak valójában nem IMF-re van szüksége, hanem kiszámítható, nyugodt gazdaságpolitikára, amelynek hatására a hozamok maguktól csökkennek le. Ha ez nincs, akkor ennek pótlására be kell hívni az IMF-et, de legalábbis azt kell ígérni, hogy behívjuk őket. Amint korábban is írtam, az IMF nem orvosság, az IMF lázcsillapító: ha bevesszük a rendes gyógyszert, akkor nélkülük is meggyógyulunk, ha meg nem, akkor csak tüneti, időleges kezelésre lesz alkalmas...

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!