4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

1845-ben fogadták el a budai váralagút végleges tervét, és 1853-ban, vagyis 160 éve kezdtek neki a munkálatokhoz. A tervek Clark mérnöktől származnak, csak az nem derült még ki, melyiktől. Mesél a múlt az mfor.hu-n.

A budapesti Várhegy-alagút, vagy budai Váralagút 350 méter hosszú és a Lánchíd budai hídfőjét (Clark Ádám tér) köti össze a Krisztinavárossal.

Szükségességét már 1842-ben Széchenyi István felvetette, viszont csak 1850-ben hoztak létre társulatot a megépítésére, míg az építkezést 1853-ban kezdték meg Clark Ádám tervei szerint. 1865-ben adták át a forgalomnak, és használatáért egészen 1918-ig alagútdíjat kellett fizetni.

Két Clark dolgozott az alagúton

Willaim T. Clark

Az alagút tervezését illetően Clark Ádámot gondolták az ötlet gazdájának, Darvas István 1946-os munkájában azonban William Tierney Clarknak tulajdonította azt, és számos meggyőző érvet sorolt fel mellette. A jelenkorban a legvalószínűbbnek az tűnik, hogy W. T. C. Clark mérte fel a terepet, valamint az első tervek is tőle származnak. Azonban a végleges kivitelezési terveket Clark Ádám készítette, aki az építkezést is irányította.

A két Clark csak névrokon volt, még Angliában ismerték meg egymást, ahol Clark Ádám csak gyári munkás volt. Később a nála jóval idősebb William Tierney mellett lett belőle elismert mérnök. Az eleinte felhőtlen viszonyuk a Lánchíd építésével kapcsolatos nézeteltéréseik, valamint az idősebb Clark féltékenysége miatt megromlott.

A forradalom közbeszólt

A kivitelezésre engedélyt kapott társaság az iránytáró fúrásához a tervek szerint 1848 áprilisában kezdett volna hozzá, de időközben kitört a forradalom. Később Haynau, majd Alexander Bach miatt nem kezdtek neki az első fúrásoknak, mivel stratégiai fontosságúnak tartották a várat, és egy alagútban annak védelmének aláaknázását látták.

Féltek és gyanakodtak

Clark Ádám

Ürményi József volt alnádor szervezte újjá az alagútépítő társaságot - addig ostromolta szakadatlanul az udvart beadványaival, míg azok végül megadták az engedélyt a kivitelezésre. Ferenc József 800 mázsa lőport adott az építkezéshez, cserébe pedig a hadsereg szabadon átjárhatott a létesítményen.

Az osztrákok kételyei az alagúttal szemben nem szűntek meg, ezért a Helytartótanács még 1845-ben a következő feltételt szabta a tervezésre: a munkásoknak elsőként egy 4 láb magas, 3 láb széles vágatot kell készíteniük a hegy két oldalán „annak kimutatására, hogy létesíthető-e a terv avagy nem”. Később 1851-ben ezt kibővítették azzal, hogy a két kijáratot erős vasrácsos kapu kell hogy lezárja, ily módon azt megakadályozva azt, hogy a Várba az alagút szellőzőnyílásán át esetleges merénylők bejuthassanak.

Azonban nem csak az osztrák hivatalnokoknak nem tetszett az alagút. Már azért is gyanús volt a terv, mert Bécs végül engedélyezte. Egy valamiben azonban mindenki egyetértett, hogy a két irányból indított vágatok nem fognak egymással találkozni.

Csodálkozik a sok okos fej

Az utolsó vékony falat 1853. október 25-én az Alagút társaság vezetőségének jelenlétében törték át. Az egymással szemben indított vágatok tehát találkoztak, ezáltal a munka is felgyorsult. Clark a Helytartótanács rendeletét, hogy próbaképpen először csak két egy-egy méter széles alagutat építsenek ki, figyelmen kívül hagyta.

1856. március 6-ára a munkálatok olyan mértékben előrehaladtak, hogy a gyalogosok már használhatták az alagutat. Ekkor az emberek még a bányafák alatt, nagy zajban és gyakran hatalmas porban juthattak át rajta, de még ingyen. A Várhegyet hét és fél hónap leforgása alatt fúrták át 9,5 méter szélesen, és 349,66 méter hosszan.

1857. április 30-án a kocsiforgalom számára is megnyitották az alagutat, bár ekkor a kapuzatok még nem voltak készen. Ettől a naptól kezdve minden áthaladónak kellett fizetnie: a gyalogosok egy krajcárt, az egylovas kocsik tulajdonosai három, a kétlovas kocsik tulajdonosai pedig hat krajcárt voltak kötelesek adni a vámszedőnek. Még ezen kis összegekből is szép jövedelem folyt be, az első két hónapban 5968 forinttal gazdagította a tulajdonosokat.

Teljesen azonban csak 1858 után készült el az építmény. Ekkorra Clark Ádám már csak kisebb munkákat vállalt el, mert visszavonult és a családjának élt. 

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!