4p

Szolgáltató központok létrehozásával, és az alapvető adminisztratív tevékenységek kiszervezésével komoly költségcsökkenést érhetnek el a vállalatok. A válság idején a pénzügyi feladatok teljes mértékű külföldre helyezése sok előnnyel kecsegtet, ugyanakkor jó néhány hátránnyal is járhat.

A költséghatékony működés elengedhetetlenül fontos a vállalatok számára ahhoz, hogy győztesen vonuljanak ki a gazdasági válság ellen folytatott háború csatateréről. A cél elérésének egyik eszköze a vállalatcsoporton belüli szolgáltató központok (Shared Service Centerek, SSC) felállítása, amelyek központi "back office" jelleggel HR, számítástechnikai, adminisztrációs, beszerzési, vagy a pénzügyi szolgáltatói területen is működhetnek. A jellemzően multinacionális vállalatcsoportokon belül erős verseny folyik egy-egy SSC kialakításának megszerzéséért. Magyarországra 2005 óta több mint 50 multinacionális szolgáltató központ települt, és számuk a válság alatt is folyamatosan gyarapodott.

"A vállalatok elsősorban az adott országban fellehető munkaerő minősége, az üzleti környezet, és persze nem utolsó sorban a költségek alapján választják ki a megfelelő helyszínt. A verseny azonban, éppen utóbbi folyamat miatt egyre élesebb, így Magyarország előkelő helyezése veszélyben lehet a szomszédos országok előretörése miatt" - mondta Kalocsai Zsolt, az RSM DTM Hungary vezérigazgatója - "Nem csak a régióban kell számítani versenytársakra, hiszen gyakran előfordul, hogy távol-keleti országokba helyeznek ki SSC-ket, a legjobb példát erre India call-centerei mutatják."

A gyakrabban előforduló megoldás, hogy a magyar társaság a csoport külföldi pénzügyi szolgáltatóközpontját veszi igénybe. Ez a forma igényli, hogy olyan kontrollpontok is beépüljenek a magasabb kockázatokat rejtő hazai folyamatokba, amelyek a munkaerő-költség megtakarítás mellett megóvják a társaságot a kiszervezés miatt esetlegesen megnövekedő adókockázattól, illetve ezek jogkövetkezményeitől. Komoly problémát jelenthet az országok szabályozásának eltérése, az ehhez kapcsolódó ismeretek hiányossága. A hazai vállalat működése számára nélkülözhetetlen folyamatokat érdemes továbbra is az anyaországban megtartani. Magyarországon az FMCG szektor volt az elsők egyike, amely SSC központokba szervezte ki pénzügyi szolgáltatásait. Az uniós csatlakozás előtt minden szektort figyelembe véve, csak néhány központ működött, az SSC-k elszaporodása inkább az elmúlt öt évben volt számottevő. A globális válság ugyancsak gyorsított a kiszervezési folyamaton.

"A pénzügyi és számviteli feladatok kiszervezése elsősorban a nemzetközi hátterű közepes- és nagyvállalatokra jellemző, a költségcsökkentés és a minőség javítása végett. De nem elhanyagolható az sem, hogy az ellenőrzési folyamatok diverzifikálásával csökkenthető a visszaélések száma is, ez pedig egy nemzetközi vállalatcsoportnál sem utolsó szempont" – mondta Kalocsai Zsolt. "A számviteli feladatok közül a kiszervezés főként a standardizálható folyamatokat érintheti, ilyen lehet például az egyszerű számla tranzakciók rögzítése. A bonyolultabb feladatok, mint az éves beszámoló, vagy az adóbevallások elkészítése viszont már problémákat vethet fel. Így például, ha egy magyarországi székhelyű vállalat teljes számvitelét külföldre helyezik ki, akkor kérdés, hogy az APEH hogyan lesz képes eljárni a társaságnál."

Problémát vethet fel, ha a beérkező számlákat ab ovo egy adott külföldi címre kéri a szolgáltató központ, és ott tárolják azokat, hiszen egy esetleges adóellenőrzés során az adózó köteles 3 munkanapon belül az adóellenőrzés lefolytatásához szükséges iratokat bemutatni. Amennyiben a könyvelési tételeket külföldön, a számviteli nyilvántartásokat pedig idegen nyelven rögzítik, az adóhatóság részére akkor is magyar nyelvű fordítást kell biztosítani a tényállás tisztázása és a nyilvántartások ellenőrizhetősége miatt.

Az adóhatóság általában tisztában van azzal, ha egy-egy multinacionális társaság kiszervezte feladatai egy részét, s ezzel némileg lelassul az információ- és dokumentáció-áramlás egy vizsgálat lefolytatása alatt, azonban, ha a hatóság bármilyen hiányosságot talál, ugyanúgy megbüntetik a társaságot, mint "normál esetben".

A szolgáltató centrumban felmerülő tartalmi tévedések - akár a téves előjellel, vagy rossz devizanemben lekönyvelt számlák - miatti adóbírság megelőzhető, ha egy helyi szakértői gárda is bevonható az ellenőrzési folyamatba. A helyi jelenlét nélkül még összetettebb a kérdés a könyvvizsgálat esetén, hogy hogyan tudja a magyar bejegyzett könyvvizsgáló a könyvvizsgálatot lefolytatni, ha a bizonylatokat a világ másik felén tárolják és a könyvelésért felelős szakemberek is külföldön tartózkodnak.

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!