3p

A legtöbb embernek és szakembernek a vállalatok környezetszennyezéséről termelő üzemek, vegyipari folyamatok, szűrők és veszélyes hulladékok jutnak eszébe. Kevesekben tudatosul, hogy például egy kereskedelmi vállalatnak is meglehetősen nagy a közvetlen és közvetett környezeti terhelése, s mindenképpen elég nagy ahhoz, hogy foglalkozzon vele. Ha a Magyarországon működő kereskedelmi láncok fel akarják venni a versenyt EU-beli társaikkal, akkor a környezet megóvását szolgáló intézkedésekben is nyomukba kell lépniük.

Egyéb intézkedések

A Neckermannál igyekeznek “kiszabadítani” a lebetonozott felületeket, zöld növényekkel futtatják be a homlokzatokat, ilyeneket telepítenek a tetőkre, ökológiailag előnyös építőanyagokat használnak, kerülik az építkezésnél a mérgező vegyszereket, csökkentik a keletkező hulladék mennyiségét. Az üzemi étkezdében organikus élelmiszereket kínálnak, nem használnak semmilyen eldobható evőeszközt vagy tányért, csak visszaváltható üvegeket kínálnak.

Az intézkedések nemcsak a kellemesebb mikroklíma kialakulásához járultak hozzá, de a dolgozók megelégedését is növelték.

KOMMUNIKÁCIÓ

Külön stratégiát és intézkedési csomagot dolgoztak ki az alkalmazottak, a szállítók, a vevők, és a nyilvánosság környezeti tájékoztatására. A dolgozóknak szól az "Umwelt Aktuell" című belső újság (2 havonta 7000 példányban), az étkezdében állandó helyük van a környezetvédelmi kiadványoknak. A tudatformálást szolgálják a rendszeres képzési programok, akciók, környezetvédelmi faliújságok. Az étlap hátoldalára is aktuális környezeti tippeket nyomtatnak.

A nagyközönség tájékoztatása is szerteágazó, helyet kap benne a gyermekeknek és az ifjúságnak szóló környezeti programok szponzorálása, vagy a csomagküldő ipar első környezeti jelentésének nyilvánosságra hozatala (1993). Tudatformálási tevékenységével a vállalat még a zöld csoportok elismerését is kivívta, a Greenpeace az első CFC-mentes hűtőgép gyártását támogatta.

ÖSSZEFOGLALÁS

A környezetvédelmi vezető így foglalta össze a környezettudatos vállalati működés előnyeit:

  • Megmutatja a költség megtakarítási lehetőségeket

  • Hozzájárul a költségnövekedés elkerüléséhez

  • Segít a törvényi megfelelőségre való felkészülésben

  • Csökkenti a kockázatokat

  • Fejleszti a termékfelelősséget

  • Javítja az imázst a vevők és az alkalmazottak előtt.


1997 júniusában a Neckermann Versand AG a kereskedelmi szektorban a világon elsőként szerezte meg a DIN ISO 14001 szerinti minősítést.

A cég példája bizonyítja; nem csak a gyártó vállalatok kovácsolhatnak előnyt tevékenységük tisztább, környezetkímélőbb végzéséből. Nem szabad elfeledkeznünk arról, hogy a fenti intézkedések a tevékenység hatékonyságát javították. Másképpen: a zöldebb fogyasztás nem pótolja a kevesebb fogyasztást. A fenntartható fejlődést csak igényeink visszafogásával tudjuk megvalósítani, a környezetkímélőbb termékek és szolgáltatások igénybevétele csak másodlagos.

Mégis, véleményem szerint a jelenlegi fogyasztói rendszert csak kis lépésekkel lehet megváltoztatni, s ezen kis lépések között nagynak számít a Neckermann példája. Remélhetőleg hazánkban is követőkre talál.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!