Egyéb intézkedések
A Neckermannál igyekeznek kiszabadítani a lebetonozott felületeket, zöld növényekkel futtatják be a homlokzatokat, ilyeneket telepítenek a tetőkre, ökológiailag előnyös építőanyagokat használnak, kerülik az építkezésnél a mérgező vegyszereket, csökkentik a keletkező hulladék mennyiségét. Az üzemi étkezdében organikus élelmiszereket kínálnak, nem használnak semmilyen eldobható evőeszközt vagy tányért, csak visszaváltható üvegeket kínálnak.
Az intézkedések nemcsak a kellemesebb mikroklíma kialakulásához járultak hozzá, de a dolgozók megelégedését is növelték.
KOMMUNIKÁCIÓ
Külön stratégiát és intézkedési csomagot dolgoztak ki az alkalmazottak, a szállítók, a vevők, és a nyilvánosság környezeti tájékoztatására. A dolgozóknak szól az "Umwelt Aktuell" című belső újság (2 havonta 7000 példányban), az étkezdében állandó helyük van a környezetvédelmi kiadványoknak. A tudatformálást szolgálják a rendszeres képzési programok, akciók, környezetvédelmi faliújságok. Az étlap hátoldalára is aktuális környezeti tippeket nyomtatnak.
A nagyközönség tájékoztatása is szerteágazó, helyet kap benne a gyermekeknek és az ifjúságnak szóló környezeti programok szponzorálása, vagy a csomagküldő ipar első környezeti jelentésének nyilvánosságra hozatala (1993). Tudatformálási tevékenységével a vállalat még a zöld csoportok elismerését is kivívta, a Greenpeace az első CFC-mentes hűtőgép gyártását támogatta.
ÖSSZEFOGLALÁS
A környezetvédelmi vezető így foglalta össze a környezettudatos vállalati működés előnyeit:
- Megmutatja a költség megtakarítási lehetőségeket
-
- Hozzájárul a költségnövekedés elkerüléséhez
-
- Segít a törvényi megfelelőségre való felkészülésben
-
- Csökkenti a kockázatokat
-
- Fejleszti a termékfelelősséget
-
- Javítja az imázst a vevők és az alkalmazottak előtt.
1997 júniusában a Neckermann Versand AG a kereskedelmi szektorban a világon elsőként szerezte meg a DIN ISO 14001 szerinti minősítést.
A cég példája bizonyítja; nem csak a gyártó vállalatok kovácsolhatnak előnyt tevékenységük tisztább, környezetkímélőbb végzéséből. Nem szabad elfeledkeznünk arról, hogy a fenti intézkedések a tevékenység hatékonyságát javították. Másképpen: a zöldebb fogyasztás nem pótolja a kevesebb fogyasztást. A fenntartható fejlődést csak igényeink visszafogásával tudjuk megvalósítani, a környezetkímélőbb termékek és szolgáltatások igénybevétele csak másodlagos.
Mégis, véleményem szerint a jelenlegi fogyasztói rendszert csak kis lépésekkel lehet megváltoztatni, s ezen kis lépések között nagynak számít a Neckermann példája. Remélhetőleg hazánkban is követőkre talál.