Doni Stambuk közölte: elsősorban a rendkívül nagy forgalmat lebonyolító észak-adriai kikötők alternatívájaként tervezték meg a zárai létesítményt, amely a jelenleg az óváros félszigetén lévő kikötőt váltja majd fel. A több mint 200 millió eurós költségvetésű utas- és áruterminál építési munkálatai tavaly kezdődtek meg és a tervek szerint 2013-ra fejeződnek be. A horvát állami beruházást az Európai Fejlesztési és Újjáépítési Bank is támogatja. A meglévő kikötőben évente mintegy 2,5 millió utas, valamint 370 ezer jármű fordul meg, a forgalom közel 90 százaléka a szigetekre irányul, illetve az azokról visszafelé tartó kompforgalom teszi ki. A most még a történelmi óvárosra zúduló jelentős forgalom átirányításával a közlekedési és környezeti terhelése is megszűnik a műemléki belvárosnak.
A zárai kikötő vezetője elmondta: a mostanitól mintegy két kilométerre északabbra épülő új kikötőben a helyi forgalomnak, a szigetek között közlekedőknek és a nemzetközi utasoknak elkülönült helyet biztosítanak. Az első ütemben már elkészült a tengeri védőgát, nemrég elkezdődtek a parti létesítmények munkálatai, ezt követően pedig a kiszolgáló épületek készülnek el. A naponta akár 70 ezer utas fogadására és indítására alkalmas kikötőben az eddig Zárában csak nehezen lehorgonyzó, több ezer utast szállító, 300 méternél hosszabb óceánjáróknak is kikötési helyet biztosítanak.
Doni Stambuk elmondta, hogy az új létesítményben az áruterminálnak kiemelt szerepe lesz. A Távol-Keletről jövő konténerszállító hajókon érkező áruk ugyanis a mindössze 5 kilométerre lévő repülőtéren, vagy a közvetlen autópálya és vasúti kapcsolaton keresztül néhány óra alatt eljuthatnak Magyarországra vagy a közép-európai térség más államaiba.
MTI/Menedzsment Fórum