A népligeti buszpályaudvar mellett tartott, műszeres méréssel egybekötött tájékoztatón a szakember kifejtette, hogy a legtöbb mérőműszer nem ad megfelelő tájékoztatást, ugyanis csak a por tömegét határozzák meg, nem pedig a porszemcsék számát.
A korszerű gépkocsik tömegben mérve a korábbinál jóval kisebb mennyiségben bocsátanak ki porszemcséket, viszont nagyságrendekkel több 1 mikrométernél kisebb átmérőjű porszemet juttatnak a levegőbe - mutatott rá Lenkei Péter. Hozzátette, hogy ez elsősorban a dízelüzemű járművekre jellemző.
Hangsúlyozta, hogy a gumiabroncsok kopásából származó részecskék, az úttestről felvert por, és az aszfalt bitumen kötőanyaga is súlyos szennyezést jelent.
A szakember külön kitért a gépjárművek azbesztmentes fékbetétjeinek kopásából származó antimonszennyezésre, amelynek koncentrációja a belvárosban akár harminchatszoros lehet a külvárosban mért értékekhez képest.
Stieber József, a Stieber Akkreditált Kalibráló Laboratórium vezetője és a műszer kezelője elmondta, hogy az első részeredmények alapján a nitrogén-oxidok és a szén-monoxid a határértéket 15-20 százalékkal meghaladó mértékben van jelen az Üllői út és a Könyves Kálmán körút kereszteződésében.
A szakember kifejtette, hogy Budapest legforgalmasabb csomópontjaiban a szálló por az év 163 napjában meghaladja a határértéket, a túllépés akár másfélszeres is lehet.