Magyar cég nyerte az innovációs "Oscar-díjat", azaz a Frost&Sullivan piacelemző cég 2006-os termékinnovációs díját. A GenoID Kft. egy olyan új anyag kifejlesztésével és piacra dobásával érdemelte ki az elismerést, ami a forgalomban lévő szereknél sokkal hatékonyabban mutatja ki a méhnyakrákot előidéző vírusokat a szervezetben. Pedig az eredményt tulajdonképpen a "nyomor" szülte.
Jeney Csaba, a GenoID Kft. kutatás-fejlesztési igazgatója 2001-ben alapította kollégájával a most már világhírűvé vált céget. Előtte a Semmelweis Egyetem Mikrobiológiai Intézetében dolgozott, a piacon már jelen lévő anyagokkal. Azért állt neki egy saját teszt kidolgozásának, mert a méhnyakrák-szűrésért az egészségbiztosító alig fizetett többet, mint a felhasznált reagensek ára, így minden egyes vizsgálat ráfizetést okozott a laboratóriumi kutatócsoportnak. Kollégáival ekkor kezdtek azon gondolkodni, hogy saját maguk is előállíthatnák a szükséges anyagokat.
Kockázati tőke segített
A GenoID Kft-nek kezdetben kifejezetten rosszul ment a sora: az első két év alatt elfogyott a pénz. A finanszírozási válságtól 2003-ban egy külső, pénzügyi befektető, mentette meg a céget: Nyíri Viktor, az amúgy ingatlanügyekkel foglalkozó Biggeorges NV Rt. egyik tulajdonosa több százmillió forintot fektetett be a kutatásba.
"Az elejétől fogva tudtuk, hogy amit csinálunk az innováció, és ha sikeresek leszünk, az nagyot fog durranni" - mondta az mfor.hu-nak Dr. Erdős Attila, a GenoID Kft. ügyvezetője. Igazuk lett.
A Frost&Sullivan piac- és projektkutató cég először ítélte kelet-európai cégnek a Nemzetközi Termékinnovációs Díjat. Alex Wong, a Frost&Sullivan egészségügyi és biológiai csoportjának vezetője több szemponttal indokolta a társaság döntését. "A reagens egyszerű munkafolyamat árán, szennyezés nélkül, három óra alatt hoz eredményt. De azt is díjaztuk, hogy a GenoID kis cégként is hatékonyan tudott belépni egy nagyon éles versenybe termékével. Így egy nagyszerű tudományos eredményt különböző értéknövelt szolgáltatásokkal jól eladhatóvá tett" - mondta az mfor.hu-nak Alex Wong. A termékinnovációs díjat egyébként korábban olyan nagy nevű cégek is megkapták már, mint a General Electric, a 3M vagy éppen a Philips.
Óriási érdeklődés tapasztalható a termék iránt
Túlzás nélkül lehet állítani, hogy a cég termékéért kapkodnak a piacon. Már több száz olyan vállalkozás jelentkezett a világ minden tájáról, akik forgalmaznák a készítményt. A cég vezetői még tárgyalnak a lehetséges disztribútorokkal, hiszen a legelőnyösebb ajánlatot akarják kiválasztani a több száz közül. A piacra jutásnak két útja lehetséges: az egyik az, hogy több kisebb szerződést kötnek régiós, vagy akár egy-egy országban működő "viszonteladókkal", az árban pedig külön-külön állapodnak meg. A másik változat, hogy a reagensért jelentkezik egy nagy multinacionális gyógyszercég, amelyik teríti azt a világbiacon. Erdős Attila szerint ez utóbbi megoldás lenne az ideális, hiszen - ahogy fogalmazott - egy kész házba sokkal könnyebb beköltözni, mint felépíteni egyet.
A cég vezetője úgy számol, hogy a GenoID Kft-nek 2008-ra minimum 2-3 millió eurós haszna lesz a reagens eladásaiból. És onnantól nem nagyon van megállás: a kutatóknak mindig vannak ötleteik, és az üzleti siker révén most már talán pénz is lesz azok megvalósítására
L. Nagy Gábor