4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Frost&Sullivan piacelemző cég először ítélte kelet-európai vállalkozásnak a Nemzetközi Termékinnovációs Díjat. Az első fecske ráadásul magyar: a GenoID Kft. részesült az elismerésben. A biotechnológiai cég egy méhnyakrákszűréshez használható új anyagot fejlesztett ki, amivel lerövidül a vizsgálat, így hamarabb felismerhetők a daganatot kiváltó vírusok.

Magyar cég nyerte az innovációs "Oscar-díjat", azaz a Frost&Sullivan piacelemző cég 2006-os termékinnovációs díját. A GenoID Kft. egy olyan új anyag kifejlesztésével és piacra dobásával érdemelte ki az elismerést, ami a forgalomban lévő szereknél sokkal hatékonyabban mutatja ki a méhnyakrákot előidéző vírusokat a szervezetben. Pedig az eredményt tulajdonképpen a "nyomor" szülte.

Jeney Csaba, a GenoID Kft. kutatás-fejlesztési igazgatója 2001-ben alapította kollégájával a most már világhírűvé vált céget. Előtte a Semmelweis Egyetem Mikrobiológiai Intézetében dolgozott, a piacon már jelen lévő anyagokkal. Azért állt neki egy saját teszt kidolgozásának, mert a méhnyakrák-szűrésért az egészségbiztosító alig fizetett többet, mint a felhasznált reagensek ára, így minden egyes vizsgálat ráfizetést okozott a laboratóriumi kutatócsoportnak. Kollégáival ekkor kezdtek azon gondolkodni, hogy saját maguk is előállíthatnák a szükséges anyagokat.

Kockázati tőke segített

A GenoID Kft-nek kezdetben kifejezetten rosszul ment a sora: az első két év alatt elfogyott a pénz. A finanszírozási válságtól 2003-ban egy külső, pénzügyi befektető, mentette meg a céget: Nyíri Viktor, az amúgy ingatlanügyekkel foglalkozó Biggeorges NV Rt. egyik tulajdonosa több százmillió forintot fektetett be a kutatásba.

"Az elejétől fogva tudtuk, hogy amit csinálunk az innováció, és ha sikeresek leszünk, az nagyot fog durranni" - mondta az mfor.hu-nak Dr. Erdős Attila, a GenoID Kft. ügyvezetője. Igazuk lett.

A cég terméke ugyanis a forgalomban lévő reagenseknél sokkal gyorsaban mutatja ki a nemi úton terjedő papillómavírust: míg a korábbi szerek csak több napos várakozási idő után hoztak eredményt, addig a cég által szabadalmaztatott reagens akár három óra alatt is kimutatja, hogy jelen van-e a szervezetben a kórokozó, vagy nincs. Ráadásul jelenleg ez az egyetlen olyan forgalomban lévő szer, amely 51 féle hpv-t tud kimutatni, és ebben benne van az a 15 fajta kórokozó is, amely nagyon megnöveli az esélyét a méhnyakrák kialakulásának.

A Frost&Sullivan piac- és projektkutató cég először ítélte kelet-európai cégnek a Nemzetközi Termékinnovációs Díjat. Alex Wong, a Frost&Sullivan egészségügyi és biológiai csoportjának vezetője több szemponttal indokolta a társaság döntését. "A reagens egyszerű munkafolyamat árán, szennyezés nélkül, három óra alatt hoz eredményt. De azt is díjaztuk, hogy a GenoID kis cégként is hatékonyan tudott belépni egy nagyon éles versenybe termékével. Így egy nagyszerű tudományos eredményt különböző értéknövelt szolgáltatásokkal jól eladhatóvá tett" - mondta az mfor.hu-nak Alex Wong. A termékinnovációs díjat egyébként korábban olyan nagy nevű cégek is megkapták már, mint a General Electric, a 3M vagy éppen a Philips.

Óriási érdeklődés tapasztalható a termék iránt

Túlzás nélkül lehet állítani, hogy a cég termékéért kapkodnak a piacon. Már több száz olyan vállalkozás jelentkezett a világ minden tájáról, akik forgalmaznák a készítményt. A cég vezetői még tárgyalnak a lehetséges disztribútorokkal, hiszen a legelőnyösebb ajánlatot akarják kiválasztani a több száz közül. A piacra jutásnak két útja lehetséges: az egyik az, hogy több kisebb szerződést kötnek régiós, vagy akár egy-egy országban működő "viszonteladókkal", az árban pedig külön-külön állapodnak meg. A másik változat, hogy a reagensért jelentkezik egy nagy multinacionális gyógyszercég, amelyik teríti azt a világbiacon. Erdős Attila szerint ez utóbbi megoldás lenne az ideális, hiszen - ahogy fogalmazott - egy kész házba sokkal könnyebb beköltözni, mint felépíteni egyet.

A cég vezetője úgy számol, hogy a GenoID Kft-nek 2008-ra minimum 2-3 millió eurós haszna lesz a reagens eladásaiból. És onnantól nem nagyon van megállás: a kutatóknak mindig vannak ötleteik, és az üzleti siker révén most már talán pénz is lesz azok megvalósítására

L. Nagy Gábor

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!