A budapesti Közlekedési Múzeumban a mai napon a magyar közönségnek is bemutatták a Revát. Az elektromos kisautó Európa tizenegy országában, valamint az Egyesült Államokban, Indiában és Japánban is jelen van, kizárólagos hazai forgalmazója a Comtex Green Elektromos Járműtechnikai Zrt.
Magyarország az első közép-európai ország, ahol elérhetővé vált a tisztán elektromos meghajtású városi jármű, Ausztriát és Németországot is megelőzve. A nulla emissziójú elektromos járgány hatótávolsága nyolcvan kilométer, végsebessége nyolcvan kilométer óránként. A nagyvárosi forgalomban ezért ideális, könnyen vezethető. A teljesen automatikus, vagyis kuplung és váltó nélkül irányítható autóban két felnőtt és két gyermek számára van hely.
A nulla szén-dioxid-kibocsátást a járművet meghajtó akkumulátor teszi lehetővé, aminek teljes feltöltése jelenleg 389 forintba kerül, vagyis a Reva fogyasztása nem egészen öt forint kilométerenként. A fedélzeti töltő bármilyen szabvány dugaljhoz csatlakoztatva feltölti az autót.
A járgány első magyarországi értékesítési pontja az Aréna Plázában kap helyet. Egyed Krisztina, a bevásárlóközpont marketingmenedzsere a sajtótájékoztatón hangsúlyozta, hogy az elektromos autókat ingyen lehet majd tölteni a pláza parkolóiban.
A modell előnyei közé tartozik az is, hogy hazánkban idéntől a tisztán elektromos meghajtású autók mentesek a cégautó adója alól.
A Reva az első indiai gyártású elektromos autó. Az ország legnagyobb autógyártója, a Tata nemrég egy másik újítással is előállt, méghozzá a világ legolcsóbb személygépjárműjével, a Tata Nanóval.
Kína lehet az új központ
Áprilisban arról láttak napvilágot híresztelések, hogy Kína lehet az új energiaforrásokon alapuló autóipar központja. Legalábbis így nyilatkoztak iparági bennfentesek, akik szerint a pekingi vezetés elszánt politikája és az autóipari ellátási lánc összes elemének megléte valóra válthatja a távol-keleti ország törekvéseit.
Az egyre súlyosabb méreteket öltő légszennyezés és az energiaforrások hiánya jelentős kockázatot jelent a környezet védelmére, illetve a kínai gazdasági fejlődésére. Az ázsiai országban 2008-ban összesen 50 millió gépjármű volt az utakon, előrejelzések szerint számuk 2020-ra elérheti a 150 milliót, az üzemeltetésükhöz felhasznált kőolaj alapú üzemanyag mennyisége pedig évi 250 millió tonnát tehet ki.
A termelési kapacitás szerint az Egyesült Államok és Japán után mintegy 9,35 millió gépkocsival Kína jelenleg a világ harmadik legnagyobb autógyártó országa, ebben az iparában egy év alatt 5,21 százalékos növekedést értek el.
Van Kang (Wan Gang) tudományos és műszaki miniszter hangsúlyozta, hogy Kínának rendkívüli lehetőségei vannak a saját készítésű, új energiaforrásokat hasznosító járművek fejlesztésére. Emellett jelentős szerepet játszik az akkumulátorok előállításában, amelyek az elektromos autók egyik legfontosabb alkatrészei. Azok kapacitása az autók teljesítményét jelentősen befolyásolja.
A CITIC Securities márciusi beszámolója szerint egyre több lítium-akkumulátorgyártó költözik Kínába, és ez hozzájárulhat ahhoz, hogy az iparágon belül Kína mind nagyobb piaci részesedést szerezzen.
A hibridek még népszerűbbek
A teljesen elektromos autóknál egyelőre jóval népszerűbbek az áramot és benzint egyszerre hasznosító, hibridüzemű járgányok. Ezen a téren a japán gyártók jeleskednek leginkább: a Toyota Prius szinte egyeduralkodó volt a piacon, de a múlt hónapban a Honda új modellje, az Insight átvette a vezetést Japánban.
A Toyota hetekkel ezelőtt dobta piacra a Prius legújabb - harmadik - verzióját, amellyel komoly árháborúba bonyolódott a Honda járművével.
Fokasz Oresztész