4p

Mostantól kezdve két típussal van jelen Magyarországon a világszerte ismert Reva elektromos személyautó. A technikai újítás a veszélyes méreteket öltő szén-dioxid-kibocsátás és a csökkenő üzemanyagkészlet keltette aggodalmakra próbál választ adni.

A budapesti Közlekedési Múzeumban a mai napon a magyar közönségnek is bemutatták a Revát. Az elektromos kisautó Európa tizenegy országában, valamint az Egyesült Államokban, Indiában és Japánban is jelen van, kizárólagos hazai forgalmazója a Comtex Green Elektromos Járműtechnikai Zrt.

Magyarország az első közép-európai ország, ahol elérhetővé vált a tisztán elektromos meghajtású városi jármű, Ausztriát és Németországot is megelőzve. A nulla emissziójú elektromos járgány hatótávolsága nyolcvan kilométer, végsebessége nyolcvan kilométer óránként. A nagyvárosi forgalomban ezért ideális, könnyen vezethető. A teljesen automatikus, vagyis kuplung és váltó nélkül irányítható autóban két felnőtt és két gyermek számára van hely.

A nulla szén-dioxid-kibocsátást a járművet meghajtó akkumulátor teszi lehetővé, aminek teljes feltöltése jelenleg 389 forintba kerül, vagyis a Reva fogyasztása nem egészen öt forint kilométerenként. A fedélzeti töltő bármilyen szabvány dugaljhoz csatlakoztatva feltölti az autót.

A járgány első magyarországi értékesítési pontja az Aréna Plázában kap helyet. Egyed Krisztina, a bevásárlóközpont marketingmenedzsere a sajtótájékoztatón hangsúlyozta, hogy az elektromos autókat ingyen lehet majd tölteni a pláza parkolóiban.

A modell előnyei közé tartozik az is, hogy hazánkban idéntől a tisztán elektromos meghajtású autók mentesek a cégautó adója alól.

A Reva az első indiai gyártású elektromos autó. Az ország legnagyobb autógyártója, a Tata nemrég egy másik újítással is előállt, méghozzá a világ legolcsóbb személygépjárműjével, a Tata Nanóval.

Kína lehet az új központ

Áprilisban arról láttak napvilágot híresztelések, hogy Kína lehet az új energiaforrásokon alapuló autóipar központja. Legalábbis így nyilatkoztak iparági bennfentesek, akik szerint a pekingi vezetés elszánt politikája és az autóipari ellátási lánc összes elemének megléte valóra válthatja a távol-keleti ország törekvéseit.

Az egyre súlyosabb méreteket öltő légszennyezés és az energiaforrások hiánya jelentős kockázatot jelent a környezet védelmére, illetve a kínai gazdasági fejlődésére. Az ázsiai országban 2008-ban összesen 50 millió gépjármű volt az utakon, előrejelzések szerint számuk 2020-ra elérheti a 150 milliót, az üzemeltetésükhöz felhasznált kőolaj alapú üzemanyag mennyisége pedig évi 250 millió tonnát tehet ki.

A termelési kapacitás szerint az Egyesült Államok és Japán után mintegy 9,35 millió gépkocsival Kína jelenleg a világ harmadik legnagyobb autógyártó országa, ebben az iparában egy év alatt 5,21 százalékos növekedést értek el.

Van Kang (Wan Gang) tudományos és műszaki miniszter hangsúlyozta, hogy Kínának rendkívüli lehetőségei vannak a saját készítésű, új energiaforrásokat hasznosító járművek fejlesztésére. Emellett  jelentős szerepet játszik az akkumulátorok előállításában, amelyek az elektromos autók egyik legfontosabb alkatrészei. Azok kapacitása az autók teljesítményét jelentősen befolyásolja.

A CITIC Securities márciusi beszámolója szerint egyre több lítium-akkumulátorgyártó költözik Kínába, és ez hozzájárulhat ahhoz, hogy az iparágon belül Kína mind nagyobb piaci részesedést szerezzen.

A hibridek még népszerűbbek

A teljesen elektromos autóknál egyelőre jóval népszerűbbek az áramot és benzint egyszerre hasznosító, hibridüzemű járgányok. Ezen a téren a japán gyártók jeleskednek leginkább: a Toyota Prius szinte egyeduralkodó volt a piacon, de a múlt hónapban a Honda új modellje, az Insight átvette a vezetést Japánban.

A Toyota hetekkel ezelőtt dobta piacra a Prius legújabb - harmadik - verzióját, amellyel komoly árháborúba bonyolódott a Honda járművével.

Fokasz Oresztész

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!