4p

Barack Obama amerikai elnöknek az egészségügy reformja jelenti az egyik legnagyobb problémát, azonban most lehet, hogy megtalálták a megoldást: egy hétfőn megjelent tanulmány szerint az amerikai kormány "zsíradó" bevezetését fontolgatja, melyet a káros élelmiszereket gyártó cégekre vetnének ki - írja a Forbes magazin.

Hétfőn közölték az Urban Institute és a Virginiai Egyetem közös tanulmányát, mely szerint egy 10 százalékos adó kivetésével 10 év alatt 522 milliárd bevételhez juthatna az amerikai költségvetés a tervezett zsíradóból, míg ha 20 százalék lenne az adó, akkor 937 milliárd dollár lehetne a bevétel. A cégek természetesen tiltakoznak az újabb sarc ellen, viszont Obamának valahonnan pénzt kell szereznie az egészségügy reformjára.

Évi 200 milliárd dollárba kerül az elhízás

A szakemberek szerint a zsíradó ötletének azért van létjogosultsága, mert 2015-re az amerikai felnőttek 40 százaléka túlsúlyos lesz, ez pedig évente több mint 200 milliárd dolláros többletköltséget jelent a költségvetésnek a megnövekedett egészségügyi kiadások miatt. Ezt az összeget lehetne részben kompenzálni az adóból befolyó pénzzel.

"Ha az adó a legjobb elrettentő eszköz a cégek számára, akkor azt kell alkalmaznunk" - vélekedik Dr Arthur Garson, a tanulmány egyik szerzője, aki jelenleg a Virginiai Egyetem professzora.

Az amerikai törvényhozók egyelőre bizonytalanok az új adónemmel kapcsolatban, azonban valahonnan kénytelenek lesznek előtermeteni az egészségügyi reform 1000 milliárd dollárosra becsült költségét. A reform azonban egyelőre holtpontra jutott, így valószínűleg augusztus előtt nem veszik napirendre az egészségügy átalakítását. A képviselők egy csoportja a zsíradóval kapcsolatban egyelőre úgy vélekedik, hogy nem kellően kidolgozott a javaslat. Korábban szó volt arról is, hogy csak az üdítőital-gyártókra vetnének ki hasonló különadót.

Tiltakoznak a cégek

Az egészségügyi reform késlekedése időt ad azoknak a lobbiköröknek, melyek szeretnék megtorpedózni az újabb adó ötletét - írja a Forbes. A közelmúltban jött létre például az Amerikaiak az Élemiszeradók Ellen nevű szervezet, mely iparági szövetségeket és önálló cégeket tömörít. A mozgalom tagja többek között az Amerikai Étteremszövetség, a Dr Pepper üdítőitalt gyártó cég vagy a Domino's Pizza.

A szervezet több millió dolláros kampánnyal próbálja meggyőzni a kongresszusi képviselőket az új adónem szükségtelenségéről. A tömörülés reklámkampánya egy boldog amerikai családot ábrázol, akik szerint a Kongresszus nem vethet ki adókat az élvezeti cikkekre. "Mindannyian javítani akarjuk egészségünket, azonban ezen nem adókkal lehet segíteni, hanem például oktatással, testmozgással és diétával" - szól a kampány fő üzenete.

Kevin Keane, az Amerikai Üdítőitalgyártók Szövetségének alelnöke szerint egy esetleges különadó súlyosan érintené az iparágat, és igazságtalan lenne a cégekkel szemben. A szakember emlékeztetett arra, hogy jelenleg két amerikai államban, Nyugat-Virginiában és Arkansasban létezik különadó az üdítőkre, és ezek ötödik illetve hatodik helyen állnak a legtöbb elhízott embert felvonultató államok listáján.

Ki dönti el, mi egészséges?

Az idézett tanulmány szerint az adó kivetése a brit kormány modelljén alapulhatna: a növényi összetevők, a rostok és a fehérje alapján lehetne eldönteni, hogy egy étel a napi ajánlott kalória, telítetlen zsír, só és cukorszükséglet mekkora részét tartalmazza.

A fenti osztályozás alapján három kategóriát különböztetnének meg: az egészséges ételeket, mint például a tésztafélék, a grillezett csirkemell, vagy a zsírszegény joghurt, a közepesen egészséges ételeket, mint például a pattogatott kukorica és a tej, illetve az egészségtelen ételeket, mint az édességek, az üdítők, vagy például a sajtburger.

Hogy a fogyasztók is meg tudják különböztetni a kategóriákat, az egészségtelen ételek piros matricát kapnának, míg a közepesen egészséges és az egészséges élelmiszerekre sárga, illetve zöld matrica kerülne.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!