4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Megőrült a világ, olyanok kérdeznek a Facebook részvényről, akiknek semmi kapcsolatuk nincs egyébként a tőzsdével. Láthatóan az egész Földről próbálják bevonzani a pénzt az alapítók, hogy sikeres legyen a jegyzés. Természetesen fogalmam sincs hol lesz a Facebook részvény árfolyama ma, jövő héten vagy 1 év múlva, az biztos, hogy nagyon drágának tűnik, tehát hosszútávú befektetésként nem tűnik túl vonzónak.

Egy dolgot azonban világosan kell látni: a tőzsde nem jótékonysági rendezvény. A bennfenteseknek, alapítóknak nem az a céljuk, hogy a tisztelt publikum minél többet keressen, hanem az, hogy ők maguk minél jobban járjanak. A bennfentesek célja, hogy sok pénzt keressenek, és a lehető legdrágábban adják el portékájukat. Akkor jönnek a piacra, akkor vezényelnek le kibocsátást, amikor nagy az érdeklődés, divatos a szektoruk, ergo drágán tudnak részvényt eladni. Nem ostobák, hogy olcsón adják el papírjaikat. Ebből következik az a tény, ami számos tanulmány megerősített: az elsődleges részvénykibocsátásokból (azaz közvetlen tőzsdei megjelenésekből) való vásárlások átlaghozama (1-2-3 éves távon) összehasonlítva azzal, mintha egy átlagos részvényt vennénk meg ugyanabban a pillanatban (a részvényindexet), egyértelműen és szignifikánsan alacsonyabb hozamot biztosít. Sőt azt is kimutatták, hogy miután sok a nyilvános kibocsátás (IPO), a tőzsdék teljesítménye generálisan is rossz szokott lenni, míg amikor kevés a kibocsátás (pl. 2009 eleje), azután a tőzsdék átlagos teljesítménye is jó jellemzően.

Mindennek persze ugyanaz az oka: a bennfentesek sokkal jobban meg tudják ítélni, hogy mennyit ér a cégük, és akkor adnak el, amikor szerintük jó áron tehetik meg, amiből következik, hogy a másik oldalon lévők, a vevők valószínűleg nem járnak jól.

Természetesen mivel a jegyzés során valószínűleg sok volt a kielégítetlen kereslet, ezért könnyedén szárnyalhat az első napokban az árfolyam akár nagyon magasra is, ám ebből még semmi nem következik. A tech-szektor életciklusa igen gyors, és nehéz megjósolni, hogy 3 vagy 5 év múlva mi lesz a Facebookból (de ugyanezt elmondhatnám az Apple-re vagy Google-re is, a számos szociális média cégről nem is beszélve).

Összefoglalva: a Facebook részvény drága; az IPO-kat megvenni általában véve is rossz befektetés; hype-ba belevenni majdnem mindig rossz döntésnek bizonyul utólag. Lehet játszani fej vagy írást persze úgy, hogy ha nyerünk, akkor kapunk 1 egység pénzt, és ha bukunk akkor veszítünk 2-t, sőt ha egyszer játsszuk ezt le, simán kijöhetünk belőle nyerőben, de ha sokszor játsszuk el ezt, biztosan veszíteni fogunk.

May the odds be with you... 

*****

Erről jut eszembe: a magyar kisközép részvényszektor kezd a 2001-eshez hasonló képet ölteni: egyes cégeket már egyetlen elemző sem méltat figyelemre, a profitok ciklikusan lecsökkennek, a likviditás felszárad, az értékelési szintek összeomlanak - ez szokott lenni a medvepiac utolsó, legfájdalmasabb, és gyakran hosszantartó szakasza. Ugyanez zajlott le 2001-ben(és folytatódott 2002-3-ban), amikor viszonylag jól működő cégeket lehetett igen-igen olcsón megvenni, mert az érdeklődés teljesen eltűnt belőlük (pl. Zwack 6000-en, Émász 4000-en, Graphisoft már nem is tudom hol, Brau, stb.). Az előző bikapiac elején, 2004-ben 1000 pontos indulóértékkel létrehozott BUMIX index, amely a kisebb magyar részvényeket fogja össze, jelenleg 1091 ponton van, amely alacsonyabb, mint a 2009 tavaszi mélypont (!!!) és kevesebb, mint harmada a 2007 nyári csúcsnak. Habár ez a trend nem gyorsan fog fordulni, hanem valószínűleg hosszas kifenekléssel, ahogyan szokott, ám úgy gondolom, hogy ha bízunk abban, hogy 5 év recesszió után azért lesz még valaha Magyarországon növekedés, stabilitás, akkor könnyen lehet találni olyan részvényeket, amelyek pár éves távon kicsit jobb környezetben simán duplázni-triplázni fogják részvényárukat.

A kontraszt nem is lehetne nagyobb: a mindenki által ismert, agyonhype-olt Facebook és a már elemzők által sem nagyon követett, összeomló forgalmú, a teljes érdektelenségbe hanyatló magyar kis/közép részvények. Ha fogadni kellene, hogy 5 éves távon melyik lesz a jobb befektetés, biztos, hogy a magyarra tenném a tétemet.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!