2p

Összeomlik a magyar egészségügy?
Mennyi pénz hiányzik a rendszerből?
Mitől lesznek rövidebb várólisták?
Csak a magánegészségügyre számíthatunk?
Online Klasszis Klub élőben Rékassy Balázzsal

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a szakértőtől!

2024. szeptember 18. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az mfor.hu Mesél a múlt című sorozatában ezúttal folytatjuk a korábban említett fővárosi aluljáró történetének bemutatását. Írásunkból kiderül, hogy a "gyorsforgalmi" fedezetét leginkább az útadó felemelésével kívánták előteremteni.

Hitel a Takarékpénztártól (Illusztráció)

A cikk előzménye

A munka összesen félmillió pengőt emésztett fel. A szükséges összeget úgy teremtették elő, hogy a pesti és budai hidak feljárójának elkészítésére szerzett kölcsön 250 ezer pengős maradványához hozzácsaptak egy, a Községi Takarékpénztár Rt. által adott 150 ezres hitelt, s az így nyert keretet kiegészítették a hajóstársaságoktól kapott, húsz éves futamidejű 150 ezres forrással. Ezen felül még kétmilliót kértek és kaptak a Lánchíd ma is meglévő aluljárójának, valamint a közvetlenül mellette futó utak kivitelezésére - ugyancsak a Községi Takarékpénztártól.

Az FKF-nek ezzel 2,550 milliós adóssága támadt, amelynek az éves kamata meghaladta a 150 ezer pengőt. Ez abban az időben roppant jelentős összegnek számított: egy kiválóan képzett és fizetett szakmunkás éves bére három-négyezer-ötszáz pengő körül mozgott.

Érdemes ide iktatni: a Főpolgármesteri Hivatal 1931-ben 323,9 millió pengős bevétellel rendelkezett, míg költségei 313,3 millióra rúgtak. Igaz, a kassza a negyvenes évekig folyamatosan hízott, ám ugyan ilyen tendenciát mutatott a kiadási oldal is.

Emellett arról sem szabad elfelejtkezni, a "gyorsforgalmi" beruházás csak egy volt a sok közül – hogy mást ne említsünk, a harmincas évek végén került a folyam fölé a Horthy Miklós, azaz a mai Petőfi-híd. Az e célra létrehozott alapba 1931-től 1937-ig például egymagában évi kétmillió pengőt pumpált a főváros.

Visszakanyarodva a "gyorsforgalmi" fedezetére, az FKF úgy gondolta, ezt leginkább az útadó felemelésével lehetne előteremteni. Az ötlet elnyerte a Magyar Királyi Kereskedelem- és Közlekedésügyi miniszter tetszését, így 1939-től tizenkét évre a korábbi 1,5-ről 4,5 százalékosra emelték e sápot, s egyben úgy döntöttek, hogy az innen befolyó pénzt az FKF kezelésébe tartozó pénzalapba kell beszolgáltatni. A többletbevételt évente 1,5 millió, azaz tizenkét esztendő alatt tizennyolc millió pengőre kalkulálták.

(Folytatjuk)

Lázin Miklós András

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!