3p

Összeomlik a magyar egészségügy?
Mennyi pénz hiányzik a rendszerből?
Mitől lesznek rövidebb várólisták?
Csak a magánegészségügyre számíthatunk?
Online Klasszis Klub élőben Rékassy Balázzsal

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a szakértőtől!

2024. szeptember 18. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az mfor.hu Mesél a múlt című sorozatában befejezzük a Lánchíd alatt futó aluljáró sztorijának bemutatását. Írásunkból kiderül, miféle körülmények között dolgoztak a munkások.

(Illusztráció)

A cikksorozat korábbi része

Fontos leszögezni: előre meghatározták, hogy e keretet kizárólag az Óbudai-Duna-, azaz a mai Árpád-híd feljáróihoz szükséges telkek kisajátításához és a kapcsolódó utak elkészítéséhez, a MÁV ceglédi vonalának felemeléséhez, a Horthy Miklós- és a Lánchíd környékének rendezéséhez és a hajóállomások áttelepítésekor felhasznált hitel törlesztéséhez lehetett igénybe venni. Az FKF az Óbudai-Duna-hídra 6,5, a ceglédi MÁV-vonal felemelésére pedig hatmilliót szánt, míg a fennmaradó részt hiteltörlesztésre és kisebb beruházásokra kívánták fordítani.

Elbontották

Áttérve a konkrét munkákra: az új személy-hajóállomások az Erzsébet- és a Ferenc József-, azaz a mai Szabadság-híd közé kerültek - igaz, akkor úgy gondolták, ideiglenesen, mert a városfejlesztési program szerint végleges helyük a Ferenc József- és a Horthy Miklós-híd között lett volna. Ám már akkor útban álltak a Közraktárak, amelyeket, tegyünk rögvest hozzá, már akkor el akartak bontani. A teherhajóknak szolgáló mólók, amelyek addig a Lánchíd két oldalán kötöttek ki, a Zoltán, az Országház és a Wahrmann utca között helyeztettek el.

Az új utaskikötőre pályázatot írtak ki: mint fentebb is említettük, építését 1936 novemberében kezdték, s bár akkor rendkívül mostoha időjárás alkalmatlankodott, 1937 tavaszára átadták. A Magyar Folyam- és Tengerhajózási Rt. és a Dunagőzhajózási Társaság új otthona 350 ezer pengőbe került.

Ezt követően láttak neki a Margit- és a Lánchíd közötti árukikötő telepek elbontásának. A költséghatékonyság jegyében a régi anyagot felhasználták az új raktárak felhúzásánál. Új arculatot nyert a Wahrmann utcai kocsilejáró, valamint száz méterrel meghosszabbították a Margit-hídtól Északra lévő vontatódaru sínjeit. A költségek 105 ezer pengőre rúgtak. Ezt egészítette ki még számos kisebb kiadás.

Életveszélyben

A Duna parti gyorsforgalmi útból a háború végéig jórészt csak a legnagyobb műtárgyakat készítették el. Ebből a leglátványosabb a ma is használt Lánchíd alatt futó gépjármű alagút, amely 1,08 millió pengővel apasztotta az FKF kasszáját. A kétszázötven munkás roppant nehéz, olykor életveszélyes körülmények között dolgozott, hiszen az átkelőt nem lehetett lezárni, azon az építkezés ötvennégy napja alatt is folyamatos volt a forgalom.

Itt 24 ezer köbméter föld megmozgatása mellett 8500 köbméter betont dolgoztak be, s felhasználtak még száz uszály kavicsot, 32 vagon betonvasat és 175 kocsi cementet. Az aluljárót végül 1939. június 24-én adták át a forgalomnak.

Lázin Miklós András

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!