2p

Összeomlik a magyar egészségügy?
Mennyi pénz hiányzik a rendszerből?
Mitől lesznek rövidebb várólisták?
Csak a magánegészségügyre számíthatunk?
Online Klasszis Klub élőben Rékassy Balázzsal

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a szakértőtől!

2024. szeptember 18. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az mfor.hu Mesél a múlt című sorozatában ezúttal egy aluljáró felépítésének történetét elevenítjük fel. Írásunkból kiderül, mennyien közlekedtek anno a Berlini, azaz a mai Nyugati téren.

Sokat panaszkodtak a kortársak az áldatlan közlekedési viszonyokra már a harmincas években is. Leginkább egy olyan, kellően széles és kiválóan aszfaltozott folyosót hiányoltak, amely Budapest északi és déli részeit köti össze. Mindennek szükségességét természetesen a Fővárosi Közmunkák Tanácsa is felismerte, ám kellő anyagi alapok nélkül nem tudott az építkezéshez hozzáfogni, így hosszú ideig csak részeredményeket tudtak felmutatni. Igaz, a maguk idejében ezek is eléggé látványosra sikeredtek.

A munkák első lépéseként 1935-ben kijelölték, merre menjen az út: erre leginkább a pesti alsó Duna part kínálta magát. Az eredeti elképzelések szerint az itt futó villamosvonalat gyorsvasúttá kívánták fejleszteni olyformán, hogy az autók egy szinten, azonos pályán gördültek volna tova a szerelvényekkel.

A hajdani városstatisztikusok a Berlini, azaz a mai Nyugati-tér gépjárműforgalmát vették alapul, amikor megkísérelték meghatározni, mennyi kocsi választaná az új lehetőséget.

Kipucolták a korzót

A Budapest szívében található helyen akkoriban naponta huszonkétezer személy- és teherautó, lovasszekér, valamint fogat hajtott keresztül – a közlekedési szakértők úgy kalkuláltak, ezeknek legkevesebb fele kényszerből választja ezt az irányt a város túlsó felébe tartva.

A Duna parti gyorsforgalmi megvalósításához második lépcsőben át kellett helyezni a Margit- és az Erzsébet-híd között közötti személy- és teherhajó állomásokat. A munkák 1936. november 9-én indultak. Ezzel egyrészt helyet nyertek, másrészt – ha nem is teljesen, de jórészt – füstmentesítették a korzót. E "pucolást" egyébként már elég rég, csaknem ötven éve tervezték – mint látható, Budapest régi urai sem igen kapkodták el a beruházásokat.

(Folytatjuk)

Lázin Miklós András

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!