2p

Összeomlik a magyar egészségügy?
Mennyi pénz hiányzik a rendszerből?
Mitől lesznek rövidebb várólisták?
Csak a magánegészségügyre számíthatunk?
Online Klasszis Klub élőben Rékassy Balázzsal

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a szakértőtől!

2024. szeptember 18. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az mfor.hu Mesél a múlt című sorozatában ezúttal az Árpád-híd építésének kálváriáját idézzük fel. Írásunkban a háború végéig követjük nyomon a sztorit.

(Illusztráció)

A XX. század elejének egyik legjelentősebb városfejlesztési terve kétségtelenül Óbuda rendezése volt. Ahhoz, hogy megértsük e városrész ma is meglévő problémáit, vissza kell nyúlnunk az időben.

Amikor 1873-ban létrejött Budapest, a korabeli vezetés inkább tehernek érezte Óbuda csatlakozását, mint előnynek. Hasonló lehetett a terület lakosságának hozzáállása is, amely a közösségtől elsősorban terhei könnyítését kívánta elérni (ez a házadóban be is következett), mint a városias berendezkedésben való egyenlő, de mégis csak terhes részeltetést. Ennek szellemében születtek a környék első, grandiózusnak korántsem nevezhető rendezési tervei is.

A lassan csordogáló, vidékies életet azonban egy csapásra szétzúzta a filoxérajárvány. A lakosság kényszerűen új foglalkozás után kellett nézzen, s ezt az iparban találta meg. Az állam természetesen akkor is igyekezett bajba jutott polgárai segítségére lenni, így a Külső-Váci úton elhelyezett üzemekbe (elsősorban a dohánygyárba) igyekezett a lakosságnak elfoglaltságot biztosítani.

Problémaként jelentkezett, hogy a dolgozók csak óriási kerülővel, a Margit-hídon át tudták megközelíteni Újpestet, illetve Angyalföldet. Az igény tehát hamar megszületett az új átkelőre, ám így is csaknem két évtizednek kellett elmúlnia, mire 1908-ban törvényhozási ígéret született az ügyben. Ám közbeszólt az első világháború, majd az azt követő gazdasági válság, így az építkezés csak nagy sokára indulhatott el.

Fontos megjegyezni, a híd fölépítését a mindenkori kormányok saját feladatuknak tekintették, ám annak pontos helykiválasztásában nagy szerepet játszott a korábbi cikkekben oly gyakran emlegetett Fővárosi Közmunkák Tanácsa.

Az FKT azért jött a képbe, mert Óbuda fejlesztéséről egészen addig a pillanatig nem tudtak érdemben gondolkodni, amíg ki nem jelölték azt a helyet, ahol a vasszerkezet partot ér. Erre pedig kezdetben kétféle javaslat is született.

(Folytatjuk)

Lázin Miklós András

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!