Sok szakértő jelölte meg az elmúlt időszakban az innovációt a recesszióból való egyik kitörési kulcspontjaként. Mint az egy első negyedéves felmérésből kiderült, a piaci versenyhelyzet továbbra is innovációs kényszert eredményez, így a kkv-k 60 százaléka tervezi a profilváltás, termékfejlesztés, vagy piacbővítés valamelyikét, ez főként a kereskedelmi vállalatokra érvényes. A kis-, és középvállalatok 29 százaléka foglalkozik majd termékfejlesztéssel, valamint 43 százalékuk új piacok meghódítását tervezi, ezen belül nagy arányban (60%) a belföldi piacokra helyezik a hangsúlyt.
Míg egy éles váltás egy kereskedelmi profillal rendelkező cégnél viszonylag könnyen megoldható, a gyakran forráshiánnyal küzdő termelő, szolgáltató vállalkozások körében ez már jóval komolyabb kihívás.
Nem könnyű persze a rövid távú célok, és a stratégiai szükségletek összehangolása. Ez utóbbi során ugyanis a vezetésnek információkkal kell rendelkeznie arra vonatkozóan is, hogy milyen termékstruktúrával lehetnek hosszabb időtartamon keresztül sikeresek, milyen termékstruktúrával érhetnek el hosszú ideig kedvező piaci pozíciót. Ezeknek az információknak a meghatározásához eredményesen alkalmazható a termékstruktúra portfólió-elemzése.
Rövid távon ugyanakkor nagyon sok cég túlélésre játszik, és a meglévő termékstruktúrából kell a maximumot kihozni. Sokan szembesülnek ennek során azzal, hogy a korábbi piacok beszűkültek, a kereslet visszaesett. Ilyenkor megoldás lehet az is, ha górcső alá veszi a vállalkozás, hogy a termékeit esetleg milyen új tulajdonságokkal ruházhatja fel, és vezetheti be más piaci szegmensekre.
Célszerű ehhez összehívni a munkatársakat egy közös ötletelésre. Együtt esetleg ki lehet találni, hogy mire lehetne még használni a termékeiket vagy szolgáltatásaikat, illetve a meglévő ügyfeleken túl kiknek lehetne még szállítani vagy szolgáltatni.
Vizsgáljuk meg, hogy nincs-e olyan, eddig kihasználatlan piaci szegmens, ahol kis módosítással vagy új csomagolásban ugyancsak eladható a termékünk és szolgáltatásunk. Húskampókat gyártó kisvállalkozásunk esetleg megvizsgálhatja, hogy a kampókat nem lehet-e ruhafogasként is értékesíteni, esküvőiruha-szalonunkban érdemes-e esetleg kölcsönözhető báli ruhákat is tartani, netán hiteltanácsadó irodánk profilját biztosítási termékekkel is kiegészíteni.