2p

A cikk a szerző, valamint a cranfieldi, a durhami, a salfordi és az ulsteri egyetem és a Dearne Valley College együttműködő partnereiből álló konzorcium munkáján alapszik. A konzorcium – melyet a jó irányítási gyakorlat kezdeményezés fejlesztése keretében a Felsőoktatási Alapítványi Tanács /HEFCE/ hozott létre – azt értékelte, hogy milyen haszonnal jár az EFQM Kiválóság Modell alkalmazása a felsőfokú oktatásban.

1. Bevezetés

A cikk a szerző, valamint a cranfieldi, a durhami, a salfordi és az ulsteri egyetem és a Dearne Valley College együttműködő partnereiből álló konzorcium munkáján alapszik. A konzorcium – melyet a jó irányítási gyakorlat kezdeményezés fejlesztése keretében a Felsőoktatási Alapítványi Tanács /HEFCE/ hozott létre – azt értékelte, hogy milyen haszonnal jár az EFQM Kiválóság Modell alkalmazása a felsőfokú oktatásban. A konzorcium ezenkívül összehasonlította és szembeállította az EFQM Kiválóság Modell elveit és gyakorlatát az Egyesült Királyság minőségbiztosítási rendszereivel, a Humán Erőforrásba Beruházók (Inventors in People), a BSC /értékelőkártya/, a Tanuló Szervezetek koncepciójával és a Piaci Érdekeltségű Szolgáltatási Lánccal,(Service Profit Chain).

A cikk célja, hogy ismertesse a "szervezeti kiválóság" fogalmának kialakulását, rávilágítson a konzorcium egyes már feltárt megállapításaira és pontosan leírja a különbségeket a különböző szemléletmódok között. Kifejti azt a nézetét, hogy a szervezeti kiválóság felé tartó fejlődés kiindulópontja éppen a "minőség".

2. A szervezeti kiválóság kialakulása

A minőséget különbözőképpen határozták meg, mint pl.:

„A célra való alkalmasság” – Juran /1/
„Megfelelés a követelményeknek” – Crosby /2/
„A minőség irányuljon a vevő jelenlegi és jövőbeli igényeire – Deming /3/
„A minőség a vevői követelmények kielégítése” – Oakland /4/, valamint
„A vevői követelmények következetes kielégítése”,
„A vevőnek való örömszerzés” és
„A vevő lojalitásának elnyerése”.

A szervezetek fejlődési útja általában felöleli az ellenőrzés, minőségszabályozás, minőségbiztosítás szakaszokat, egészen az Átfogó Minőségirányítás-ig /TQM/, amelyet Kristensen, Dahlgaard és Kanji /5/ a következőképp határozott meg.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!