1. Bevezetés
A cikk a szerző, valamint a cranfieldi, a durhami, a salfordi és az ulsteri egyetem és a Dearne Valley College együttműködő partnereiből álló konzorcium munkáján alapszik. A konzorcium – melyet a jó irányítási gyakorlat kezdeményezés fejlesztése keretében a Felsőoktatási Alapítványi Tanács /HEFCE/ hozott létre – azt értékelte, hogy milyen haszonnal jár az EFQM Kiválóság Modell alkalmazása a felsőfokú oktatásban. A konzorcium ezenkívül összehasonlította és szembeállította az EFQM Kiválóság Modell elveit és gyakorlatát az Egyesült Királyság minőségbiztosítási rendszereivel, a Humán Erőforrásba Beruházók (Inventors in People), a BSC /értékelőkártya/, a Tanuló Szervezetek koncepciójával és a Piaci Érdekeltségű Szolgáltatási Lánccal,(Service Profit Chain).
A cikk célja, hogy ismertesse a "szervezeti kiválóság" fogalmának kialakulását, rávilágítson a konzorcium egyes már feltárt megállapításaira és pontosan leírja a különbségeket a különböző szemléletmódok között. Kifejti azt a nézetét, hogy a szervezeti kiválóság felé tartó fejlődés kiindulópontja éppen a "minőség".
2. A szervezeti kiválóság kialakulása
A minőséget különbözőképpen határozták meg, mint pl.:
„A célra való alkalmasság” – Juran /1/
„Megfelelés a követelményeknek” – Crosby /2/
„A minőség irányuljon a vevő jelenlegi és jövőbeli igényeire – Deming /3/
„A minőség a vevői követelmények kielégítése” – Oakland /4/, valamint
„A vevői követelmények következetes kielégítése”,
„A vevőnek való örömszerzés” és
„A vevő lojalitásának elnyerése”.
A szervezetek fejlődési útja általában felöleli az ellenőrzés, minőségszabályozás, minőségbiztosítás szakaszokat, egészen az Átfogó Minőségirányítás-ig /TQM/, amelyet Kristensen, Dahlgaard és Kanji /5/ a következőképp határozott meg.
Szervezeti kiválóság elérése a felsőoktatásban
A cikk a szerző, valamint a cranfieldi, a durhami, a salfordi és az ulsteri egyetem és a Dearne Valley College együttműködő partnereiből álló konzorcium munkáján alapszik. A konzorcium melyet a jó irányítási gyakorlat kezdeményezés fejlesztése keretében a Felsőoktatási Alapítványi Tanács /HEFCE/ hozott létre azt értékelte, hogy milyen haszonnal jár az EFQM Kiválóság Modell alkalmazása a felsőfokú oktatásban.