6p

Mi a Magyar Péter-jelenség titka?
Mennyiben más Magyar Péter, mint Orbán Viktor?
Mennyi voksot szerezhet a Tisza Párt, kitől vehet el szavazatokat?
Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Somogyi Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a Political Capital szociológus társalapítójától!

2024. május 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A váratlan helyzetek, a szokásostól eltérő üzleti körülmények nem kell, hogy feltétlen bevételkieséssel járjanak. Ön eddig nem így gondolta? Íme néhány ötlet, amelyekkel az ilyen helyzetekben is pénzhez juthatunk, avagy hogyan lophatunk nagy ötleteket a sarki hamburgerestől?

Ha a hegy nem megy...

Péntek reggel, mikor a fővárosi tömegközlekedés egy napra leállt - azon gondolkodtam, hogyan tud egy magyar kisvállalkozás hasznot húzni egy ilyen krízis-helyzetből. Hajnalban szétnéztem az interneten, de legnagyobb meglepetésemre a "BKV sztrájk" kifejezésre elég gyenge találatokat kaptam, ezért inkább felálltam a számítógép mellől és gyalogosan szétnéztem a városban. Beszélgettem magyar kisvállalkozókkal arról, hogyan érinti őket a BKV-sztrájk. Lássuk milyen válaszokkal találkoztam.

Ne dugja a homokba a fejét

Egy újságárus véleménye: "Hihetetlen ez az egész. Máskor ilyenkorra már legalább száz napilapot elpasszolok, most kb. ötöt sikerült. Miért pont most történik ez az egész? Ez felháborító"

Egy ruházati üzlet tulajdonosa: "Állnak a kocsik végig az üzlet előtt, a sok autós elállja az utat. Forgalom ma biztosan nem lesz. Az egész város a feje tetején áll. Lehet, hogy nem is kellett volna ma kinyitni."

Egy kis hamburgeres büfé tulajdonosa: "Ma még semmit nem adtam el! Nincsenek vevők. Láttam, hogy nem messze egy másik büfés már be is zárt, szerintem mi is bezárunk."

Szinte hallom az Ön első kérdését: Ez lenne a hamburgeres, akitől tanulnom kellene? Semmiképpen! Ez csak az egyik lehetséges magatartás krízis-helyzetekben. Én azt javaslom, ne csatlakozzon ehhez a táborhoz, mert van jobb és gazdagabb módja annak, ahogyan Ön az üzletére gondolhat.

A sikeres vállalkozók gondolkodása

Gyakran váratlan események, váratlan külső körülmények vezetnek el a legjobb újításokhoz. Ha külső körülmények hatására üzlete váratlan helyzetbe kerül, Ön két dolgot tehet:
- azon kesereg, hogy "Miért pont velem történik mindez"  
- átgondolja, milyen folyamatokon tud változtatni és kitalálja, hogyan tehetné sikeresebbé üzletét

Sikerre csak azok a vállalkozók számíthatnak, akik problémamegoldó, rugalmas gondolkodással tekintetek az üzletükre. Ha Ön jó pénzt akar keresni az üzletével, akkor ez az egyetlen módja annak, ahogyan az üzletére gondolhat.

Egy extraprofit-kompatibilis ötlet

Vegyünk egy nagyon egyszerű példát arra, hogyan lehet egy teljesen átlagos vállalkozást gyorsan extraprofit-kompatibilissé alakítani. Tegyük fel, hogy egy kis büfénk van, ahol szeretnénk sok-sok hamburgert eladni. Hamburgeresként azon érdemes törni a fejünket, hol találhatjuk meg az ideális célpiacunkat - az éhes és szomjas embereket - és hogyan tudunk hatékonyan, a lehető leggyorsabban eljutni hozzájuk.

A megoldás egyszerű: amint meglátjuk, hogy a büfénk mellett forgalmi dugó alakult ki, azonnal készítünk 1000 forintos extraprofit-csomagokat. Hogyan fest egy extraprofit-csomag? Az extraprofit-csomag egy azonnali, frappáns megoldás az ideális célpiac problémájára. A dugóban ülők gyakran éhesek. Ha nem éhesek, akkor szomjasak. Nem kell mást tenni, csak azonnal ki kell szolgálni az igényeiket. Jelen esetben az extraprofit-csomag nem más, mint egy hamburger és egy üdítő (plusz egy nagy szalvéta, hogy az ügyfélbarátságot is kipipálhassuk).

Ha megvan a célpiac és megvan a megoldás, amire vágynak, akkor juttassuk el üzenetünket a célpiachoz: egy fehér pólóra felírjuk piros filccel: "Finom reggeli ITT - csak a dugóban várakozóknak", odaadjuk az alkalmazottainknak, akik kimennek a dugóban várakozó autósokhoz és egyenesen a célpiac sűrűjében kezdik az értékesítést.

Az autósok a dugóban ülve nagyon szívesen fizetnek egy kicsit többet is, ha ott helyben, frappánsan megoldják a problémájukat. Egy hamburgerért és egy üdítőért kb. 700 forintot lehet elkérni egy büfében. Most jön az extraprofit: ugyanezt a kínálatot egy ügyes húzással azonnali megoldássá alakítva, extraprofittal (1000 forintért) áruljuk, így a szokásos forgalom többszörösét is bezsebelhetjük.

Ebben a pillanatban már nem hamburgert árulunk, hanem első számú megoldás-szállítóvá lépünk elő. Hatalmas különbség. A hamburgert árusító üzletek 90 százaléka nem éli túl az első két évet, ezzel szemben az első számú megoldás-szállítók exponenciálisan növekednek.
Ön melyik táborba szeretne tartozni?

Extraprofit, amiért Önnek is érdemes lehajolnia

Ha egy vállalkozó a homokba dugja a fejét és azon kesereg, hogy nincsenek vevői, akkor hová jut a vállalkozása? Előbb-utóbb csődbe megy. De mi történik, ha nyitott szemmel jár és rugalmasan gondolkodik az üzletéről: meglátja, hogy mindig adódik olyan helyzet, ami tálcán kínálja a  lehetőséget az extraprofit megszerzésére.

Ha Ön jó vállalkozó, akkor nyitott szemmel jár és meglátja az új lehetőségeket és azonnal ki is használja őket. Keresse meg azokat az embereket vagy cégeket, akik csak arra várnak, hogy Ön frappánsan megoldja a problémájukat. Mit gondol, mennyi pénzt kereshetne, ha mostantól veszi a fáradtságot és lehajol az extraprofitért, ami talán már ma kínálkozni fog az Ön iparágában?

Ön is gondolkodhat úgy az üzletéről, mintha hamburgert árulna: „mindig van olyan célpiac, aki éhes a kínálatomra és szívesen fizet érte”. Ha Ön így gondolkodik az üzletéről, hamar megtalálhatja a lehetőséget arra, hogy extraprofithoz juttassa cégét.

Mi a titok?

Egyáltalán nem nehéz rugalmasan és problémamegoldó módon gondolkodnia a saját üzletéről, a saját iparágáról. A titok, hogy Önnek mindig nyitottnak kell lennie az új megoldásokra. Önnek abba az irányba célszerű gondolkodnia, hogyan tudja a lehető leghamarabb felismerni ideális célpiacának valós igényeit és elsőként szállítani a megoldást.

Meg kell látnia az új - adott esetben szokatlan - lehetőségeket: lehet, hogy az Ön iparágában is sok-sok kész vevő van, akik felé nagyon egyszerűen tudna értékesíteni. Lehet, hogy Önnek egyes célpiacai felé szinte nem is kell marketingeznie, nem kell törni a fejét több lépéses kampányokon, egyszerűen csak el kell érnie őket, felkínálni a megoldását és a célpiaca megvásárolja az Ön kínálatát.

Ön is változtathat az üzletén!

Újragondolni az üzletét - Ön nemcsak megteheti, de valóban meg is kell tennie! Készítsen vészforgatókönyvet a váratlan események kezelésére. Írja le milyen konkrét lépéseket fog tenni olyankor, amikor külső események hatására felborul a rendes üzletmenet.
Folyamatosan növekvő profit vagy vegetálás - hiszi vagy sem, ez csak az Ön döntésein és gondolkodásán múlik. Ön előtt is nyitva áll a lehetőség, hogy még ma átgondolja, hogyan változtathat az üzletén és hogyan teheti hatékonyabbá.

Nagy Gábor Imre

www.marketingtitkok.info

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!