3p

Az mfor.hu Mesél a múlt című sorozatában ezúttal a magyar szabadságharc leverése utáni időszak egy érdekes esetét mutatjuk be. A történet kis képzelőerővel a mai viszonyokra is bátran alkalmazható lehet...

x

(Mfor-montázs)

Az 1848-49-es forradalom és szabadságharc előtt épített hazai vasutak a hatalmas forgalom és az alacsony színvonalú karbantartás következtében az 1850-es évek közepére jelentősen elhasználódtak.

Hogy a pályák tulajdonosaként fungáló bécsi kormányzat elkerülje a fenyegető csődöt, 1854-ben a hálózatot átadta a nevével ellentétben magánkézben lévő Császári és Királyi Szabadalmaztatott Államvasúti Társaságnak. A sors furcsa fintora, hogy az "Osztrák Államvasutak" volt a hazánkban megtelepült első jelentős francia vállalkozás, hiszen a cég a párizsi székhelyű Credit Mobilier bankház tulajdonában állt.

Csábító üzleti lehetőség

Nos, e tarka nevű és eredetű csoport 200 millió frankot fizetett be a bécsi államkasszába, így érthető, hogy mielőbb viszont kívánta látni pénzét. A firma részvényesei részletes számításokat végeztek: ebből kiderült, hogy a Nyugat-Európában megindult agrárkonjunktúra "kiszolgálása" jelentős üzleti haszonnal kecsegtet. Emlékeztek arra, hogy a napóleoni háborúk során, a kontinentális zárlat idején a vén földrészt elárasztották a jó minőségű és olcsó magyar mezőgazdasági termények. Emellett különösen nagy súllyal esett latba, hogy az Alföldön két-három héttel korábban volt aratás, mint Nyugaton.

Első lépésként Győr és Bécs között szándékoztak pályát építeni, mivel a hajók többsége idáig járt. Az ország szívéből szállított gabonát kezdetben Komáromig vagy Gönyűig hozták, majd ott a Duna szeszélyessége és sekélysége miatt átpakolták a laposabb fenekű burcsellákba. Ezek vitték Győrig, ahol egy 1846-ban készült statisztika szerint négyszáz hajótulajdonos, fuvaros és szekeres élt a "gabonából".

Győzött a birodalmi igazság


Nos, mikor híre ment, hogy az "osztrákok" vasutat akarnak építeni, a győri polgárság felhördült. Felháborodásuk érthető volt, hisz egyrészt munkájuk került veszélybe, másrészt eddig viszonteladóként akkor dobták piacra a gabonát, amikor a legmagasabb árat kérhették érte.

A nem kívánt konkurencia megfékezésére először hagyományos eszközöket vettek igénybe: rábeszélték a Győr környéki birtokos parasztokat, ne adják el földjeiket a társaságnak – ám ez a vállalatot kevéssé hatotta meg, s nemes egyszerűséggel kisajátította az érintett gazdák szántóit. Vesztésre álló eleink ekkor perre vitték az ügyet. Úgy hitték, az érvényes törvények alapján csak nyerhetnek – ám csalódniuk kellett.

A szabadságharc leverését követően ugyanis a magyar jogot hatályon kívül helyezték, s helyette a birodalmi "igazság" lépett érvénybe. Ennek egyik eleme volt az 1854-ben kiadott új "Engedélyezési törvény", amelynek értelmében az, aki az előmunkálati engedély, a kész tervek, valamint a vasútvonal nyomvonalának kijelölése birtokában megkapta a vonal építésére a jóváhagyást, az egyben a kisajátítás jogát is elnyerte.

A győri atyafiak természetesen fogcsikorgatva fogadták a döntést, s egyéb megoldás híján a nemzeti sérelmek újabb elemének tudták be veszteségüket...

Lázin Miklós András

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!