2p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az mfor.hu Mesél a múlt című sorozatában folytatjuk a régi piacok bemutatását. Ezúttal a ma is látható vásárcsarnokok fölépülésének hátterét fedjük föl.

Múlt héten megemlékeztünk róla, hogy a piacok lármáját és a nagy sokadalmakat sok esetben csak kényszerűen viselték el a városlakók. A türelem egyre fogyott, így a XIX. század végén Budapest urainak új megoldás után kellett néznie. A település fejlődése, terjeszkedése is a vásárok kiszorítását siettette, de az sem tett jót a hírüknek, hogy a hatóságok egyre több közegészségügyi kihágást lepleztek le. A millimárik a tejet vizezték, a mészárosok rossz, férges húst akartak a vevőre sózni, a lacikonyhákon pedig a legelemibb előírásokat sem tartották be. Igaz, ez nem vonatkozott mindenkire, de a rossz híreket – akár csak manapság – fölkapta a sajtó, s széltében-hosszában terjesztette.

A képviselők a számos visszásságot látva elhatározták, szabályzott mederbe terelik az eladók és a vevők találkozását, üzletkötését, s fölépítenek öt vásárcsarnokot. A terv nagyon hamar valósággá vált: 1895-97 között sorra nőttek ki ezen műintézmények a földből.

Egy-egy "pláza" megtervezésére a kor legjelesebb építészei vállalkoztak: a több mint tizenhétezer négyzetméteres Vámház körútit például Petz Samu készítette el. Jó tudni: az útnak nevet adó hivatal épülete a mai Közgáz, amelynek udvarába a déli kapun át egykoron iparvágány kanyarodott a kilencvenes évek elején eltakarított Ferencvárosi-pályaudvarról. A vasút egyébként a vásárcsarnokot is elérte.

Mint fentebb is említettük, a vagonokból közvetlenül a csarnok előterébe lehetett bevinni az árut, de az sem került bajba, aki hajóval akarta szállítani portékáját: a rakpartról a ma is meglévő alagúton át lehetett elérni az alagsort. Aki ma bemegy az épületbe, nem feltétlenül értheti, miért olyan nagy a főbejárat. A magyarázat egyszerű: régen a szekerek és kocsik egyenesen behajtottak a fedél alá, s a termelők közvetlenül a standjukra pakolták a terményeket.

Amúgy mind az öt központot egyszerre, egy napon, 1897 február 16-án nyitották meg. A legnagyobbat, azaz a Vámház körútit maga I. Ferenc József. Az egykorú újságok lelkes hangvételű cikkekben emlékeztek meg a nagy eseményről, s nem győzték hangsúlyozni, hogy ezzel a lépéssel Budapest Párizs és London nyomába ért.

(Folytatjuk)

Lázin Miklós András

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!