2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Így olvastam a portfolio.hu tudósítását, amelynek a valódi címe persze nem ez volt, hanem az, hogy "VÉGLEG leszállt a Malév".

Épp itt volt az ideje - gondoltam ezért írják, hogy végre. Ez a cég értelmetlen pénztemetőként működik, a 2010-es évben beszámolója szerint több, mint 20 milliárd forintos veszteséget tudott produkálni 88 milliárdos árbevétel mellett. Ezt a pénzt az adófizetők állják természetesen ki tudja mióta és miért.

Gondoltam, ha már elérhető, összevetem a Malév 2010-es eredménykimutatását a WizzAir 2010-es eredménykimutatásával, nézzük mit mutatnak a számok.

Az első érdekesség, hogy míg a sokéves múlttal rendelkező Malév 2010-ben 88 milliárd árbevételt ért el, addig az újdonász WizzAir 135 milliárdot. De az igazán komoly meglepetés ezután jött: míg a Malév bérköltsége 13,5 milliárd forint volt, találjuk ki mennyi volt a WizzAir-é (jóval nagyobb árbevétel mellett)?

Kevesebb, mint 3 milliárd! Nem 13, hanem 3.

Feleségem persze rögtön azt mondta, hogy a WizzAir bizonyára sok szolgáltatást külső vállalkozóktól vesz igénybe, akik nem munkaviszonyban vannak, és ez ezt jelenti, hogy bár a bérköltségei alacsonyabbak, de az anyagköltségek és igénybe vett szolgáltatások arányosan magasabbak lesznek, nézzem meg. Így hát meg is néztem, hogy az árbevétel hány százalékát költi a két cég el "anyagköltség" és "igénybe vett/közvetített szolgáltatások" címén.

WA vs. Malév, anyagköltség az árbevétel arányában: 24,5% vs 26% és szolgáltatások: 72,5% vs 78,4%.

Ja, és ugye a vége: üzemi eredmény +3 milliárd forint vs -20,5 milliárd forint.

A Malév kisebb árbevétel mellett tehát nemcsakhogy a WA fizetéseinek sokszorosát költötte el, hanem minden más költségnemből is arányosan többet költött. Ez hogy lehet? A jóindulatú válasz a pazarlás, a rosszindulatút inkább hagyjuk. Van aki azt mondja, hogy az állam is tud nyereséges cégeket működtetni, és erre világszerte valóban vannak példák. Itt azonban már régesrég bebizonyosodott, hogy ez nem megy, tehát minden adófizető érdeke az, hogy a Malévot és egyéb pénznyelőket, amit piaci szolgáltatásként láthatóan lehet nyereségesen működtetni, zárják be, sóval hintsék be a helyét. Nem kell félni, ha lesz igény rá, ide fognak jönni más légitársaságok, és új járatokat indítanak: ez egyetlen nap alatt el is kezdődött.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!