4p

Ahhoz, hogy egy vállalat környezettudatos legyen, a vezetőknek is át kell formálniuk szemléletüket. Ennek ad hivatalos keretet az úgynevezett Környezettudatos Irányítási Rendszer (KIR), amelynek megfelelőségét Magyarországon az MSZ EN ISO 14001:2005 szabvány szerint tanúsítják.

Nyerő a zöld (Mfor-montázs)

Annak érdekében, hogy ne éljük fel a hosszú távú fejlődés erőforrásait, a fejlesztéseknek és a vállalati működésnek maradéktalanul meg kell felelniük a környezeti, társadalmi és gazdasági fenntarthatóság elvének. Fenntarthatónak tekinthető az a fejlesztés, amely tekintettel van a természeti és társadalmi erőforrásokra, beleértve a természeti értékeket, területeket, tájakat, a biológiai sokféleséget és a humán tőkét is.

A környezettudatos menedzsment alapelve, hogy olyan módon működjön a vállalkozás, hogy a természeti erőforrások, szennyezések, kibocsátások és a környezeti kockázatok a lehető legkisebbek legyenek. Vagyis olyan megközelítés, illetőleg magatartásforma, amelynek alapján a vezetés a környezettel összhangban, ám mégis nyereségesen működteti a vállalatot.

Ennek érdekében azonban cégvezetőként nem ülhetünk ölbe tett kézzel, hanem figyelnünk és elemeznünk kell a környezetvédelmi folyamatokat – és az időről időre változó jogszabályokat.

Egyre több a környezettudatos vásárló

Tény, hogy jó pár kötelezettséget be kell tartanunk, a környezettudatos hozzáállás azonban számos előnnyel is kecsegtet. Itt mindjárt megemlíthetjük a vállalat kiadásainak csökkenését. A hatékonyabb energia és erőforrás gazdálkodás, valamint az alacsonyabb hulladékkezelési költségek ugyanis csökkenthetik a működési költségeket. Ráadásul, a jól átgondolt és előkészített környezetvédelmi intézkedések hozzájárulhatnak a veszteségek csökkentéséhez.
A környezettudatos szervezet azonosítja, folyamatosan figyelemmel kíséri és csökkenti a tevékenység környezeti kockázatait.

A KIR elősegíti ezenkívül a környezeti teljesítmény értékelését és növekedésének bizonyítását, továbbá versenyelőnyt biztosít azáltal, hogy a termékeket és a szolgáltatásokat igyekszik a vevők növekvő elvárásaihoz igazítani.

Pozitív szerepe van a vállalati (média) image kialakításában, az úgynevezett új gazdasági eszközök (adók, járulékok, engedélyek, pályázatok) előnyben részesítik a „tiszta” vállalatokat, és a vásárlók között egyre több a zöld fogyasztó.

Végül, de nem utolsósorban az sem elhanyagolható szempont, hogy a munkavállalók általában szívesebben dolgoznak egy olyan vállalatnál, amely elkötelezett a környezetvédelem iránt. Sőt, már Magyarországon is egyre több munkakereső figyel arra, hogy a cég, amelynél elhelyezkedni kíván, mennyire környezettudatos, támogatja-e a tömegközlekedést a széndioxid-kibocsátás csökkentése érdekében vagy az újrahasznosítási eljárásokat.

Egy egyesült királyságbeli felmérés szerint a jelöltek hetvenöt százaléka két cég közül azt választja, amelyik jobban odafigyel a környezetvédelemre. De már a hazai cégvezetők közül is sokan megfigyelték, hogy az interjúk során a jelöltek odafigyelnek arra, hogy leendő munkáltatójuk mennyire figyel oda a környezetre, van-e lehetőség például szelektív hulladékgyűjtésre.

A környezettudatosság nem csupán a nagy termelőcégek sajátja lehet, bármelyik hazai kis- és középvállalkozás magáévá teheti az ehhez kapcsolódó értékeket. A szelektív hulladékgyűjtés például rendelkezésre áll minden vállalat számára.

Igaz azonban, hogy egyelőre van némi lemaradásunk a nyugati országokhoz, többek között az Egyesült Királysághoz képest, miután ott már a vállalatok mintegy fele kialakított környezetvédelmi politikát. Hazánkban is egyre inkább lehetőségük van a cégeknek erre; különféle pályázatokon vehetnek részt, a Környezettudatos Vállalatirányítási Egyesület (KÖVET) például évente díjazza a környezetvédelmet leginkább szem előtt tartó cégeket.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!