Ez a cikk a Piac&Profit magazin nyomtatott kiadásában jelent meg.
A cikk csak a Klub csomag előfizetői számára olvasható.

5p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

A COVID-19 járvány hirtelen és drámai módon felforgatta a munka világát, váratlan üzleti és vezetői kihívások elé állította a vállalatok menedzsmentjét.

A koronavírus megjelenése soha nem látott problémák elé állította nemcsak a magyar, de a világ talán összes vállalatát. A cégvezetőknek át kellett gondolniuk az eddig bevált, kulcsfontosságú döntéshozatali folyamatokat a cégbe vetett bizalom, az átláthatóság és a csapatmunka fokozása érdekében. Ki kellett deríteniük, hogy az alkalmazottak mennyire vannak felkészülve az otthoni munkavégzésre. Mentálisan és technikailag. Olyan evidensnek tűnő kérdéseket is tisztázniuk kellett, hogy a kollégáik rendelkeznek-e megfelelő számítástechnikai eszközökkel, elegendő-e az otthoni internet-előfizetésük sávszélessége például egy videokonferencia lebonyolításához.

Kihívások

A hatékony teljesítménymérés, -kezelés és az elszámoltathatóság korábban is kihívást jelentett számos vállalatnak. Még akkor is, ha a fontos megbeszélések, egyeztetések személyesen történtek. Márciusban viszont hirtelen a videokonferencia maradt szinte az egyetlen „szemtől szembe” kommunikációs eszköz. A virtuálissá vált világban – ahol az alkalmazottaknak sokkal könnyebb lett szinte láthatatlanná zsugorodni – fontos kérdés lett, hogy hogyan kommunikáljunk beosztottjainkkal, miként ismerhetjük el és jutalmazhatjuk meg a kiemelkedő teljesítményt, és kezelhetjük, ha egy munkavállaló motiváltsága csökken.

Továbbtágította a megoldandó problémák körét az ügyfélkezelés. A szolgáltató szektorban a távmunka sikere nagyban függ attól, hogy az ügyfelek képesek-e zökkenőmentesen kapcsolatba lépni a vállalattal, függetlenül attól, hogy az alkalmazottak irodában vagy más fizikai helyen tartózkodnak.

A járvány következtében viszont nemcsak a munkavállalók, hanem az ügyfelek prioritásai is elkerülhetetlenül – és lehet, hogy véglegesen – megváltoztak. A gyökeres átalakuláshoz természetesen változnia, alkalmazkodnia kell a vállalati kommunikációnak is: a jövő kliensei maguk szeretnék kiválasztani a használt csatornát, legyen szó telefonról, közösségi médiáról vagy más platformokról, esetleg ezek hibrid változatáról. Tehát elérhetővé kell tenni mindent, mindenhol ugyanolyan színvonalon.

A világjárvány a felhőben

A mindennapi munkavégzést alapjaiban felforgató járvány amellett, hogy kikényszerítette a gyors adaptációt a home office körülményekhez, óriási szerepet adott a céges munkafolyamatot megkönnyítő felhőszolgáltatásoknak. Minden a felhőbe került, kezdve a nagy mennyiségű információt tartalmazó adatbázisoktól a mindennapi feladatelosztást és ellenőrizhetőséget lehetővé tevő szervezőfelületekig.

Az Eurostat által nemrég közzétett 2020-as számok szerint a felhő minden eddiginél gyorsabb ütemben épül be a vállalkozások mindennapjaiba, hiszen a 2018-ban mért 18 százalékhoz képest 2020-ban már a nem pénzügyi szektorban tevékenykedő hazai cégek negyede élt ezzel a technológiával. Nem véletlen. A „szabad” irodák korában minden korábbinál erősebb az igény, hogy a céges rendszerek és adatok a világ bármely pontjáról elérhetőek legyenek. A sokszor drága és nehézkes szervergépek lecserélése hosszú távon költség- és környezetkímélő megoldás, ráadásul ezek többsége csak bizonyos mennyiségű adatot tud tárolni. A tárolási kapacitás szűkössége a felhő esetében szinte soha nem fordulhat elő, a Google legegyszerűbb, ingyenes Drive szolgáltatása például 15 GB tárhelyet biztosít.

A felhőszolgáltatások a biztonság terén is jól teljesítenek, hiszen jellemzően jóval védettebbek a kibertámadások ellen, ráadásul egy esetleges baleset vagy káresemény esetén sem válik elérhetetlenné az így tárolt információ.

Alkalmazkodás és rugalmasság

A Salesforce kis- és középvállalkozásokat vizsgáló legutolsó trendriportjában megnézte, hogyan változtak a cégvezetők céljai a pandémia alatt, hogy a digitális átállás mekkora rugalmasságot igényel a részükről, és hogy a döntéshozók hogyan tervezik a felépülést, majd a növekedést a COVID-19 utáni időkben.

A kutatás arra világított rá, hogy főleg azok a vállalkozások tudták elkerülni a recessziót 2020 első háromnegyed évében, ahol rugalmassággal, az ügyfélkapcsolatok elmélyítésével, valamint a partnereknek nyújtott szolgáltatások fejlesztésével fűzték szorosabbá az ügyfélkapcsolataikat. A prosperáló cégek 49, míg a stagnáló vállalkozások 41 százaléka mondta azt, hogy nagyobb mozgásteret adnak az ügyfeleiknek például kibővített fizetési vagy áru-visszaváltási szabályzattal.

Azt, hogy meddig húzódik még a koronavírus-járvány, egyelőre nem lehet pontosan megállapítani, az azonban biztos, hogy a túlélésre és a gyors kilábalásra azoknak a cégeknek van igazán esélyük, amelyek alkalmazkodnak a kialakult helyzethez, és a rendelkezésükre álló lehetőségeket hatékonyan adaptálják a mindennapjaikba.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!