Az export mint színjáték. Fotók és táblázat!
Ráadásul több mint feltűnő, hogy a gumiabroncs-export főleg Ausztriába, Németországba, Szlovákiába és Csehországba irányul - erről tanúskodnak a birtokunkban lévő szállítólevelek is. Ezekben az országokban azonban egyébként is túlkínálat van. "Olyan ez, mintha a Szaharába vinnénk homokot", fogalmazott egy törvényesen működő vállalkozó.
Az export színjátéknak tűnik
Tény, hogy például Ausztriában évente 51 ezer tonna gumiabroncs hulladék keletkezik, amelynek hasznosítása jelentős problémát okoz számukra. Nézzük konkrétan a trükköt egy Ausztriába történő szállítás üzleti eredményén keresztül.
Tudni kell, hogy egy 100 köbméter rakodóterületű kamionba 13-17 tonna személyautó-, 15-19 tonna teherautó- és 12-15 tonna mezőgazdasági gépabroncs rakható fel.
A fenti ábra által is kimutatott veszteség nyereségbe vihető át, ha részben csak "papíron" viszik ki, illetve fordulónként jelentősen növelt gumiabroncs tömeggel. (A rendelkezésünkre álló szállítólevelek szerint ez 25-29 tonna lehet kamiononként - ennyi pedig fizikailag nem fér fel a járműre.) Összességében az okmányokon szereplő mennyiség után próbálták meg visszaigényelni a hasznosítási díjat - sikertelenül.
Lépéskényszerben az államok és a hatóságok
A gumiabroncs-maffia módszerei máris lépésre kényszerítették az EU-t és Magyarországot is. Elsőként a környezetvédelmi tárca hadjáratot indított az illegális hulladéklerakók felszámolására, s megszülettek az évi 70 ezer tonnányi elektronikai hulladék begyűjtésére és semlegesítésére vonatkozó szabályok. (A gumihulladékot illetően az EU-csatlakozás óta már gyakorlatban is működik az ártalmatlanítás: az abroncsokat ledarálják, az aprítékból sportpályákat vagy éppen útalapot készítenek. Az ebből befolyó összeg a feldolgozókat "gyarapítja", tehát a gumiabroncs feldolgozás legálisan is igen jó üzlet lehet.)
Az állami fellépés része, hogy létrehozták az ökobűnözésre szakosodott különleges egységet az ORFK Nemzeti Nyomozó Irodájában, ahol máris komoly eredményeket tudnak felmutatni. Az NBH is szorosabbra fogta a gyeplőt. Létrejött a "zöldkommandó" a katasztrófavédelem, a rendőrség, a határőrség, a közeledési felügyelet, a környezetvédelmi felügyelet és a vámőrség közreműködésével.
A szaktárca indítványozta a BTK módosítását is, amely szerint 3 évig terjedő szabadságvesztéssel lesz büntethető az, aki illegális hulladéklerakó-helyeken szabadul meg a szeméttől, veszélyes hulladéktól. Az EU pedig minden hulladék szállítását az országok között ezentúl külön engedélyhez köti.
Új célterület: az EU-s támogatásokA szabályozás szigorodása azonban vélhetően nem veszi el a maffiák kedvét az öko-biznisztől. A legújabb hírek szerint ugyanis már a környezetvédelmi beruházásokra, a veszélyes hulladékok ártalmatlanítására felvehető uniós támogatásokra is szemet vetettek.
Szemán LászlóMenedzsment Fórum