3p

Az immár tizenegyedik alkalommal rendezett magyar Minőség Hét célja - mint minden eddigi őszi nagy rendezvényünké – ,hogy a résztvevők minél teljesebb képet kapjanak a minőség legfontosabb aktuális kérdéséről a világban, Európában és természetesen a hazai gazdaságban, beleértve a kormányzat minőségfejlesztési elgondolásait.

Külföldi vendégünk felvetette azt a kérdést, hogy – bár a minőség iránti érdeklődés a 80-as évek óta egyre nő –, valóban sikertényező-e az üzletmenet fejlesztésében. Válasza nem feltétel nélküli igenlő, hanem összecseng Fodor Istvánnak az Ericson akkori vezérigazgatójának a múlt évi konferenciánkon elhangzott kijelentésével, hogy a felső-vezetés számára csak akkor érdekes a minőség, ha gazdasági eredményt hoz. Előadónk szerint a minőség szót cseréljük fel az „üzletmenettel” (business management). Azt javasolta, hogy a jövőben minőségfejlesztés helyett működés fejlesztést mondjunk; a minőségirányítás rendszere pedig épüljön be a vezetési rendszerbe.

Ez a vélemény egyezik a minőség egy másik szakértőjének Juhani Antillának megállapításaival, (Minőség és Megbízhatóság 2002/2 p. 79.)
„A minőség integrálása azt jelenti, hogy a minőséggel kapcsolatos minden tevékenységet be kell ágyazni a szokásos vállalati irányítási tevékenységek közé. Ezért a minőség folyamatszemléletű eljárását a gyakorlatban vállalati folyamatokon keresztül valósítják meg. Ez azt jelenti, hogy többé nem szükséges a minőségirányítási rendszert a többi rendszertől megkülönböztetni, sőt ez már nem is indokolt, és valójában káros is lehet. A minőség integrálása eredményes és hatékony mód az ISO 9000:2000-es szabványok céljainak és célkitűzésének alkalmazására. A vevő bizalmának elnyerését szolgáló minőségbiztosítás kézenfekvő megvalósítási módja szintén a vállalati folyamatok jó működésén alapul.”

„A folyamat dokumentálása lényeges része az egész vállalati irányítás dokumentálásának. A folyamatirányítás dokumentumai kiterjednek a folyamatirányítás általános alapelveire, irányelveire, a folyamattervekre, az eljárások és módszerek dokumentumaira, a műveleti feljegyzésekre és a képzési dokumentumokra. Ezek a dokumentumok teljesítik a minőségirányítás és minőségbiztosítás követelményeit is, és ezért nem különböztetünk meg külön minőséggel kapcsolatos dokumentumokat, például minőségirányítási kézikönyveket – erre nincs többé szükség.” (u.o. 78. old.)

Végső soron tehát mindaz, ami a minőség fejlesztése terén az utóbbi években létrejött, integrálódik a vezetési rendszerbe, ezáltal elősegíti annak eredményességét.

A jövő sikerének kritériumát legtömörebben az FGP Opel-Hungary vezérigazgatója fejezte ki a nagyvállalat jelmondatával: „People make the difference”, vagyis szabad magyar fordításban: Minden az emberen múlik. A minőség és az üzleti siker kulcsa egyaránt a vezetés és a dolgozók elkötelezettsége, magatartása és felkészültsége. A tudásalapú társadalomban a gazdasági szervezetek életbenmaradásának feltétele a szellemi tőke gyarapítása, ennek hordozói pedig a vezetők és a beosztottak. A siker feltétele tehát az elkötelezettség mellett a felkészültség folyamatos növelése, vagyis az élethosszig tartó tanulás.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!