5p

A válság előtti években Magyarországon, régiós összevetésben jelentős volt a munkát terhelő adók GDP-hez mért aránya. Ez a tendencia káros volt a gazdaságra nézve, hiszen a munkát terhelő adók magas szintje a munkakereslet és kínálat visszafogására ösztönzött. A válságot követően ugyanakkor csökkenésnek indult a mutató, amiben 2010 után jelentős hatása volt annak a deklarált gazdaságpolitikai célnak, mely a foglalkoztatás növelése érdekében csökkentette a munkát terhelő adókat, amellyel Magyarország közeledett a régiós országokra jellemző szinthez. Ugyanakkor további lépésekre lehet szükség a munkát terhelő adók csökkentése érdekében, hogy Magyarország a legversenyképesebb országok csoportjába kerülhessen. A következőkben Ádám János, a Magyar Nemzeti Bank munkatársának cikkét közöljük.

Az ezredforduló idején még a régió egyik legfejlettebb országának számító Magyarország felzárkózása jóval a nemzetközi pénzügyi válság előtt megakadt. A gazdaság strukturális problémái a 2000-es évek közepén a lassuló növekedésben, a cél felett ragadt inflációban, a folyó fizetésimérleg jelentős hiányában nyilvánultak meg. A felzárkózás megtorpanása mögött többek között a jövedelmek hatékonytalan állami újraelosztása, illetve az ezen keresztül megvalósuló rossz ösztönzők álltak, amelyek egyszerre fogták vissza a munkakeresletet és a munkakínálatot. Ezen felül a munkát terhelő adók magas szintje ösztönözte az adóelkerülést és a jövedelmek eltitkolását is, ami az adózásba bevont kör szűkülése miatt a költségvetési bevételek elmaradásához, végső soron pedig az adókulcsok újabb emeléséhez vezetett.

Az időszakra jellemző rossz munkaerő-piaci ösztönzőket legjobban a marginális adóék alakulása illusztrálja (1. ábra). Ez a mutató különösen azt a munkaerő-piaci döntést befolyásolja, hogy a munkavállaló a szabadidejének rovására vállal-e többletmunkát és hogy azt milyen intenzitással végezze. Alacsonyabb marginális adóék mellett a jövedelmek eltitkolása is csökken, mert a bevallott magasabb jövedelem nagyobb hányada kerül valóban a munkavállalóhoz. Az átlagbér esetén a 2000-es évek közepén a marginális adóék 77 százalék körül alakult, azaz a bérköltség 1 százalékkal való emelésének hatására a nettó bér csupán 0,23 százalékkal nőtt. A marginális adóéket a régiós országokkal összehasonlítva látszik, hogy jelentős az eltérés: a szlovák ráta az időszakban 45-50 százalék körül, míg a lengyel mutató 40 százalék körül állt.

1. ábra: A marginális adóék az átlagbér 100 és 167 százalékánál
(Forrás: OECD, MNB)

A munkát terhelő adókat érintő intézkedések két hulláma

A munkát terhelő adók GDP-arányos értéke az ezredfordulótól 2006-ig meglehetősen egyenletesen, 19 százalék körül alakult (2. ábra). Ezt követően meredek emelkedésnek indult a mutató, ami abból eredt, hogy az erőteljes költségvetési kiigazítási kényszernek nagyrészt a bevételek emelésével kívánt megfelelni az akkori kormányzat. Az intézkedések nyomán a munkát terhelő adók mértéke emelkedni kezdett, aminek hatására 2008-ra, a válság kirobbanásakor GDP-arányosan 21,5 százalékot tett ki, ami historikusan a legmagasabb érték volt. 2006-tól 2008-ig több intézkedés érintette a munkát terhelő adókat, amelyek összességében emelték a terhelést. Leglátványosabban az egyéni járulékok emelkedése látható, de összességében a személyi jövedelemadó terhelés is nőtt, többek között a szuperbruttó adóalap és a szolidaritási adó bevezetésével. A pénzügyi válság során már megfigyelhető volt kiengedés az adóterhekben, ami 2010-től vált explicit gazdaságpolitikai céllá. 2011 után a válság előtti szint alatt, 17 százalék körül stabilizálódott a munkát terhelő adók szintje.

2. ábra: Munkát terhelő adók alakulása Magyarországon a GDP százalékában
(Forrás: Eurostat, MNB)

A 2010 óta bekövetkezett változások számszerű hatásai

A kormányzat 2010-ben gazdaságpolitikai célként tűzte ki a munkát terhelő adók csökkentését. 2013-ig jelentős változások történtek az adórendszerben: bevezették az egykulcsos személyi jövedelemadót, a családi adókedvezményt és a munkahelyvédelmi akcióterv célzott kedvezményeit. 2014-re nagyrészt befejeződtek az intézkedések és elnyerte végleges szerkezetét az adórendszer. Becsléseink szerint 2014-re 2010-hez képest a GDP 1,4 százalékának megfelelő mértékben csökkentek az intézkedések hatására a munkát terhelő adók. Ezt követően már nem történt jelentős átalakítás az adórendszerben, bár 2016-ban tovább csökken a személyi jövedelemadó kulcsa és kibővül a kétgyerekeseknek járó családi adókedvezmény. Ezen lépéseket is figyelembe véve a munkát terhelő adók a GDP 1,8 százalékával csökkennek 2010 és 2016 között az intézkedések hatására.

3. ábra: A munkát terhelő adókat érintő intézkedések hatása a GDP százalékában, a 2010-es adórendszerhez viszonyítva
(Forrás: NAV, MNB)

Érdemes a munkát terhelő adók szintjének alakulását nemzetközi összevetésben is vizsgálni. Az Európai Unió országaiban, a munkát terhelő adók GDP-arányos hányada és az országok vásárlóerő-paritáson mért egy főre eső GDP-je alapján vizsgálva megállapítható, hogy a magasabb fejlettségű országokban jellemzően magasabbak a munkát terhelő adók. Magyarország esetében a munkát terhelő adók mértéke ugyan jelentősen csökkent az elmúlt években, de a hasonló fejlettségi szinten álló régiós országokhoz viszonyítva továbbra is magasnak tekinthető (4. ábra). Ezért a magyar gazdaságpolitikának a jövőben is érdemes a munkát terhelő adók csökkentését prioritásként kezelnie, hogy a legversenyképesebb országok csoportjába kerülhessen.

4. ábra: A GDP-arányos munkát terhelő adók az EU-ban 2012-ben
(Forrás: Eurostat)

Ádám János
A szerző a Magyar Nemzeti Bank munkatársa

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!