3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Köztudottan nem könnyű ágazat a fuvarozás, hiszen számos buktató, magas kockázati tényezők, kiélezett piaci versenyhelyzet és folyamatosan szigorodó jogszabályok nehezítik a fuvarosok munkáját. Szakmai szempontból a legnagyobb kihívást azonban kétségkívül a túlméretes, illetve túlsúlyos szállítmányok célba juttatása jelenti. Cikksorozat első részében elsősorban ennek műszaki követelményeit és korlátait mutatjuk be néhány látványos és érdekes fuvarfeladat beszámolójának kíséretében.

Nemzetközi fuvarok lebonyolítására is alkalmasak, így egyedülállóak az országban. Az egyik a Kessel-híd (Kesselbrücke), amelynek két hosszanti, hidraulikusan állítható gerendája oldalirányban széthúzható, így például a nagy átmérőjű tartályok a két gerenda közé süllyeszthetők. Ekkor a rakomány mindössze 100-150 milliméterrel az út felett utazik. A megfelelő megtámasztásról a szállított tárgy alakjához igazodó ágyazások gondoskodnak., a másik a Bager-híd, amely onnan kapta a nevét, hogy elsősorban munkagépek, dömperek fuvarozására alkalmazzák. Lényege, hogy a hossztengelyében húzódó egyetlen gerendára támaszkodik fel a szállítandó tárgy, például a munkagép alváza, így annak legalacsonyabb pontja (munkagép esetén a kerekek) szintén az út felett 200 milliméterrel helyezkedik el.

A különleges rakományok mérete, tömege, illetve alakja miatt a rögzítéshez használt felszerelések is eltérnek a megszokottaktól. A standard eszközök általában feszítő hevederek, illetve láncok, amely állapotát és használatát a közúti ellenőrzések során is szigorúan megvizsgálják. Az ezekkel kapcsolatos tudnivalókat tartalmazó 30 oldalas szabályzattal egyébként a HST mindegyik sofőrjét ellátta. Szükség szerint egyedi eszközöket, rakszereket is alkalmaznak, amelyeket a rakomány műszaki adottságai vagy a rakomány és a szállítójármű összeillesztése követel meg. Ide sorolhatók például a különböző keretek, kalodák, amelyeket általában a megrendelő biztosít.

A szállítóeszközök műszaki képességei egyébként nem jelentenek korlátozó tényezőt, legalábbis a HST gyakorlatában eddig még nem fordult elő ilyen eset. Jóformán tetszőleges hosszúságú és akár 300 tonnás tárgy szállítása is megoldható, a cég történelmében a leghosszabb szerelvény hossza elérte a 62 métert.

A műtárgyak, például hidak, felüljárók, alagutak, illetve az utak felett húzódó távközlési vezetékek már jóval komolyabb problémát jelentenek egy-egy fuvarfeladat kivitelezésekor. Általában a rakomány 6-8 méteres szélessége még nem akadály, ennél méretesebb tárgy szállítását azonban már az út menti fák, illetve oszlopok igencsak megnehezíthetik. A magasság tekintetében az úttól mért 4,5 méter a kritikus érték, ugyanis számos felüljáró, illetve alagút nyílása ennyit engedélyez. Több esetben is előfordult már, hogy az út felett húzódó légvezetékeket az illetékes közművel szétkapcsoltatták a szerelvény áthaladásáig, ez azonban költséges és időigényes művelet. Erős korlátozást képvisel továbbá az összgördölő tömeg, ugyanis az utak túlterhelésének védelme érdekében bizonyos értékek felett a hatóságok nem engedélyezik az úthasználatot. Magyarországon ez általában 80 tonna, egyes nyugat-európai országokban 150 tonna. Sok esetben az engedély beszerzése is igen költséges emiatt.

A különleges fuvarozásról szóló cikksorozat következő részében többek között az útvonaltervezéssel, az engedélyekkel, a kísérő járművekkel és a sofőrökkel kapcsolatos sajátosságokat mutatjuk be.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!