5p

Hazánkban évek óta folyamatosan romlik a helyzet a körbetartozások, lejárt követelések területén, derült ki a Menedzsment Fórum Pénzügyi Stabilitás című pénteki konferenciáján. A válság tavaly őszi kirobbanása óta még ijesztőbb méreteket ölt a nemfizetés gyakorisága. Szakemberek szerint a lejárt követelések behajtására is van mód, de a legjobb módszer a megelőzés.

A jelenlegi recessziós környezetben sok más tényező - így a vezetői kompetenciák, a megfelelő termékek és szolgáltatások, a hatékony  szervezeti struktúra – mellett a cégek pénzügyi helyzetének biztosítása lehet a túlélés záloga. Ennek két vetületére, a visszafogottabb üzleti tervezésre és a risk management alkalmazására hívta fel a figyelmet előadásában Karagich István, a BloChamps Capital pénzügyi igazgatója.

A likviditás biztosítása a kulcs

A szakember szerint a cégek a korábbi évek elkényelmesedése után immár minden szektorban kőkemény körülményekkel szembesültek. A válságot csak azok a vállalatok fogják túlélni, melyek biztosítani tudják a működéshez szükséges likviditást. Ugyan az állami szerepvállalást a konferencia résztvevői semmiképp sem ítélték meg átütően sikeresnek, némi segítséget ilyen forrásból is kaphatnak a cégek. Az elmúlt időszakban több, viszonylag kedvező kondíciót kínáló - állami közreműködéssel életre hívott - hitelprogram és pályázati lehetőség is elérhető lett.

Hiú ábránd az államtól várni a csodát, mivel a jelenlegi törvények például gyakorlatilag semmiféle védelmet nem nyújtanak a hitelezőknek, vélte Bagyura András, a Coface Hungary értékesítési vezetője. A versenyszférában napjainkban a cégek a szállítói tartozások kapcsán gyakran egymás legnagyobb hitelezői. Így a dominóelv alapján döntik be egymást, amikor egy értéklánc valamely tagja nem fizet a szállítójának.

Még ha ez nem is mindennapos, az ma már sajnos bevett gyakorlat, hogy a vállalatok folyamatosan késedelmesen teljesítenek partnereik felé. Ráadásul ebben "az állam is partner": gyakran az állami beruházásoknál is késve egyenlítik ki a számlákat, vagy az alvállalkozók egy része nem kapja meg az általa elvégzett munka ellenértékét. Elég csak a Megyeri-híd építésével kapcsolatban hallható anomáliákra gondolni, említett egy aktuális példát Bagyura András.

A megelőzés a leghatásosabb


A szakember szerint ugyan számos nehézséggel jár, de a jelenlegi helyzetben talán az a legjobb módszer, ha a cégek megpróbálják megelőzni a bajt, és igyekeznek kiszűrni partnereik közül a nemfizető cégeket.  A Coface által végzett egyik vizsgálatból például kiderült, hogy a vevők három százaléka felszámolási eljárás alatt állt - ez már csak azért is lehetséges, mert előrejelzésük szerint idén a magyarországi cégek 4-5 százaléka szűnhet meg -, míg további három százalékuk kvázi hitelképtelen volt a nyilvános adatok alapján.

Mint Bagyura András kiemelte, a vállalatok számára a szükséges adatok beszerzése korántsem egyszerű feladat. A vevők ugyanis szinte mindig megpróbálják eltitkolni cégük valós helyzetét, míg a központi nyilvántartások (például a cégbíróságoké) adatai sokszor csak komoly időbeli késéssel érhetők el. Véleménye szerint ugyanakkor az erre szakosodott céginformációs vállalkozások jelentős segítséget tudnak nyújtani, az ilyen módon vásárolható adatok pedig komoly kockázatoktól mentesíthetik a gazdasági társaságokat.

A megelőzés szerepére hívta fel a figyelmet Kapa Mátyás ügyvéd, a Károli Gáspár Református Egyetem tanára. Szerinte már az üzleti kapcsolat elején érdemes óvatosnak lenni. A cégek például a szerződéskötéskor kiköthetnek zálogjogot, opciós jogot, ahogy arra is van bizonyos esetekben lehetőség, hogy fenntartsák a tulajdonjogot.

Minél tovább várunk, annál kisebb az esély

Az előadók kiemelték: ha követelés keletkezik, akkor célszerű minél előbb lépni. Bagyura András ezzel kapcsolatban megemlítette azt a statisztikai tényt, miszerint minél több idő telik el a követelés lejárta után, annál kisebb az esélye annak megtérülésére. Tapasztalatok szerint például egy fél éve lejárt adósságnak már csak igen kis százalékát látják viszont a hitelezők.

A cégeknek - akár belső, akár kiszervezett formában - célszerű úgynevezett credit managementet működtetni. Ezzel folyamatosan követik a lejárt tartozásokat (korosított lista), és ezeket a vevőket folyamatosan figyelmeztetik a tartozás meglétére. Ezzel sok cég rászoktatható a számlafegyelemre. Előnye továbbá, hogy viszonylag korai fázisban ki lehet deríteni, mely partnerek problémásak, és a potenciális veszteség azáltal is limitálható, hogy ezeknek felfüggesztik a szállítást.

Kapa Mátyás szerint a lejárt követelések esetében egy-egy figyelmeztető levél azért is előnyös, mert ha a követelés jogosságát nem vitatja a vevő, akkor egy jogi ügylet során ez meggyorsíthatja a folyamatokat. Igaz, azt a jogász is elismerte, hogy ha egy eset bírósági szakaszba kerül, akkor a hitelező valószínűsíthetően nem fogja viszontlátni a pénzét. A hosszú jogi procedúra ráadásul igen költséges, így ez általában a hitelezőknek sem szokta az érdekét szolgálni.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!