
A Munkajogi Tanácsadó Szolgálat (Employment Law Advisory Services) tanulmánya szerint a kisvállalkozások negyedénél foglalkoztatnak olyan embereket, akik nem a munka frontján, hanem leginkább a betegszabadságok napjainak számában jeleskednek.
A cégek azonban nem tesznek semmit, mondván, hogy nincs meg ehhez a jogi hátterük, mivel Nagy-Britanniában a jog a munkavállalók oldalán áll. A Tanácsadó Szolgálat azonban a munkaadók segítségére sietett és kifejlesztettek egy olyan rendszert, amelyik nem csak hogy rögzíti a dolgozók betegnapjait, de jelzi is, amikor a rendszeres távolmaradás már kritikus szintet ér el.
A szoftver azokat is kiszűri, akik rendszeresen pénteken illetve hétfőn érzik úgy, hogy súlyos kórság gyötri őket, valamint képes kiszámolni, hogy a krónikusan kimaradozó dolgozók mennyi bevételkiesést okoznak a cégnek. Ezután pedig segít a menedzsereknek, hogy a renitens dolgozókkal szemben milyen fegyelmi eljárásokkal orvosolhatják a problémát.
A főnökök és alkalmazottak döntő többsége úgy gondolja, néhány kollégájuk folyamatosan alulteljesít. Az Investors in People felmérése szerint a főnökök 75, míg az alkalmazottak 80 százaléka gondolta úgy, hogy néhány kollégájuk "halott ügy", a legfőbb kiváltó oknak pedig a lustaságot jelölték meg.
Az alkalmazottak közel fele került már munkakapcsolatba olyannal, akiről úgy gondolta, hogy lusta és nem kompetens a kirótt feladatra. Ennek ellenére tíz dolgozóból négyen úgy vélik, menedzsereik semmit sem tettek az elhárítás érdekében.
Az Investors in People adatai szerint a munkájukat nem jól végző munkavállalók sokkal gyakoribbak a nagyvállalatoknál. A felmérés szerint a több mint ezer embert foglalkoztató társaságok dolgozóinak 84 százaléka vélekedett úgy, hogy náluk biztos van alulteljesítő kollega. Míg a kevesebb, mint 50 főt alkalmazó cégek esetében ez az arány mindössze 50 százalékos volt.